Rationalistinen arkkitehtuuri
Frosteruksen suunnitteleman betonirunkoisen Stockmannin julkisivut ovat puhdasta
tiilimuurausta. Runkomateriaali on aavistettavissa muurauksen alta, sillä tiiltä
ei yhdistetty siihen rakenteellisesti liittyneeseen gotiikan perinteeseen. Betonirungon
myötä julkisivua verhoavaa tiiltä on voitu käsitellä klassisesti suorina palkkeina
ja niitä kannattavina pylväinä. Klassinen lähtökohta on pelkistynyt abstraktiksi.
Julkisivu hahmottuu vain pystysuorina ja vaakasuorina linjoina, rakennuksen konstruktiivisina
elementteinä. Rationaalinen muodonanto on erkaantunut tyylivalintojen normatiivisista
esikuvista, ja noudattaa puhtaan visuaalista, järkiperäistä estetiikkaa. Samalla
myös rakennushierarkiat ovat joutuneet uuteen valoon. Stockmannin julkisivu ei
sinänsä erotu kulttuurisilta tunnusmerkeiltään vaikkapa
hyötyrakennuksesta (Kuva 34). "Kauneus" arkkitehtuurissa perustui "järjenmukaisiin"
muotoihin ja rakennusmateriaalin tarkoituksenmukaiseen käyttöön - nykyajan rationaalisiin
ominaisuuksiin - ei ulkomuodon historiallisiin tai kulttuurisiin viittauksiin.
Perinteistä keski- ja sivurisaliittijakoa Stockmannin julkisivussa ei ole, vaan
yhdenmukaiset vertikaalit elementit kiertävät rytmikkäästi ympäri fasadia. Kaikkien
kolmen katutilan julkisivurytmi poikkeaa hiukan toisistaan, mikä tekee fasadeista
elävän yksilöllisiä.
Rationalistisen estetiikan käyttö Stockmannin tavaratalossa merkitsi muutosta
tapaan, jolla arkkitehtuuri kommunikoi ympäristössään. Tavaratalo rakennustehtävänä
oli aito suurkaupunkikulttuurin arkkitehtuurimuoto, joka puhutteli anonyymejä
ihmismassoja. Tätä korostettiin monin tavoin mm. tavaratalon julkisessa kuvassa;
pyöröovet syöttivät ihmisiä sisään "myyntikoneeseen", jossa heitä kuljetettiin
tehokkaasti
hisseillä (Kuva 35) ja liukuportailla kuin tavaroita tehtaissa, kerrokselta
ja osastolta toiselle. Suurkaupunkimainen elämänvilske ja sen kiihkeän konemainen
rytmi houkuttelivat vastaansanomattomasti suuria ihmismääriä. Sensaatiomaista
tavarataloa kaikkine palveluineen verrattiinkin "kaupunkiin kaupungissa". Suuri
lasikatteinen keskusatrium (Kuva 36) toimi tavaratalon toiminnallisena
ja tilallisena sydämenä. Kriitikot havaitsivat kuinka "vasta kävijöiden täyttäessä
rakennuksen, tuohon juhlalliseen, mutta hieman jäykkään monumenttiin oli tullut
elämää". Kävijät eivät luonnollisestikaan tulleet lukemaan rakennuksen ikonografian
viestejä, vaan aistimaan ja osallistumaan rakennuksen elämään. Rationalistisen
sisustuksen ainoan dekoraation muodostivat myytävänä olevat houkuttelevat tuotteet.
|