Tavaratalo kaupunkikulttuurin tuottajana
Stockmanninkin luoma palkkatyön ja kulutuksen ketju, ja sen tuottama moderni
keskiluokkaistuminen alkoi tasata yhteiskunnan eri sosiaaliryhmiä erottavia piirteitä.
Yhdenmukaistuvan kaupunkikulttuurin vertauskuvina pidettiin 1850-luvulta alkaen
rakennettuja tavarataloja, joista ensimmäinen oli Pariisiin rakennettu Le Bon
Marche. Nämä olivat perinteisistä liikkeistä poiketen kaikille avoimia ostospaikkoja,
jonne saattoi tulla ilman ostovelvoitetta katselemaan tai anonyymisti aikaa kuluttamaan.
Stockmannin asiallinen arkkitehtuuri oli sosiaalisen eronteon merkeistä vapaa,
mutta se pyrki perinteisen arkkitehtuurin tapaan silti välittämään arvokkaan ja
lujan vaikutelman. Modernistuvan yhteiskunnan piirteitä heijasti myös Stockmannin
aukion keskelle vuonna 1932 pystytetty Felix Nylundin Kolmen sepän patsas.
Tavaratalon valmistuttua vanha myymälä Senaatintorilta, ns.
Kiseleffin kulmalta (Kuva 38) muutti uuteen taloon. Senaatintorin äärellä
liike oli ollut lähellä maan arvokkainta hengenelämää ja viestittänyt palvelevansa
yhteiskunnan korkeimpia kerroksia. Uuden talon tyylin katsottiin kuvaavan uutta
aikaa. Kielikysymykseen tavaratalossa suhtauduttiin neutraalisti. Ruotsinkielistä
imagoa pidettiinkin yllä yhä enemmän liiketaloudellisista syistä, luomaan mielikuva
pitkiä perinteitä ylläpitävästä laadukkaasta ostospaikasta. Arkkitehdin ehdotus
uuden tavaratalon nimen muuttamiseksi "City":ksi tyrmättiin, omistajien pitäessä
nimeä yritykselle arvottomana. "Stokkasta" muodostui nopeasti yksi Helsingin keskeisistä
identifikaation paikoista, jollaisena se on säilyttänyt asemansa tähän päivään
saakka. Stockmannin tavaratalo sai kilpailijoita olympiavuonna 1952 avautuneista
graniitti-modernistisesta
Elannon tavaratalosta (Kuva 39) (Veikko Léisten, Aleksanterinkatu 9) ja
Sokoksen tavaratalosta (Erkki Huttunen, Mannerheimintie 9).
Linkit: Kolmen sepän esittely (Helsingin kaupungin taidemuseon sivut)
Tapahtumia Stockmannin historiasta
|