Taidehistorian virtuaalinen arkkitehtuurikävely
Kaupunkikävelyllä kuvataan urbaanin kaupunkiympäristön muotoja ja merkityksiä
arkkitehtuurihistorian näkökulmasta. Tarkastelu kohdistuu rakennusten kaupunkitilaa
ja -kuvaa tuottaviin tekijöihin; kuinka rakennuskappaleen suhde ympäröivään tilaan
on ratkaistu. Kävelyt tapahtuvat kaupunkirakenteen kolmen peruselementin - torin,
kadun ja korttelin - piirissä. Samalla pyritään luomaan kuva myös Helsingin kaupungin
kasvun vaiheista. Elementtien valikoima voisi toki olla toinen tai laajempikin.
Kaupunkikävelyt ovat perinteinen ja luonteva tapa tutustua arkkitehtuuriin;
rakennukset suhteutuvat tällöin havaitsijan mittakaavaan ja maailmaan. Kokemukset
tilassa tuovat esiin myös kaupungin elämää ja rytmiä. Ympäröivä kaupunkitila näyttäytyy
usein sirpaleisena kokonaisuutena. Rakenteellinen, tyylillinen ja historiallinen
kerrostuneisuus kuuluukin kaupunkitilan perusominaisuuksiin.
Kaupunkikävelyllä syntyvät havainnot poikkeavat yksittäisen rakennussuunnitelman
tai asemakaavan sisältämästä visuaalisesta tiedosta. Kaupunkikävelyllä tarkastelu
kiinnittyy kaupunkitilaan, jonka useat eri rakennukset yhdessä luovat. Rakennusten
fyysinen havainnointi tapahtuu kaupungin sisällä katujen, aukioiden, puistojen,
kortteleiden ja tonttien muodostamissa tiloissa. Nämä kaupungille ominaiset tilakokonaisuudet
määrittävät puitteet sille, kuinka arkkitehtuuria tilallisessa ympäristössä koetaan.
Asetelma jossa arkkitehtuuri tulkitaan teoksina (rakennuksina ja kaupunkeina),
jotka syntyvät puhtaasti suunnittelijan ja tilaajan välisen vuorovaikutuksen tuloksena,
tukee modernistista näkökulmaa. Rakennukset muodostuvat autonomisiksi, ympäristöstään
irti oleviksi kappaleiksi, joiden muodonanto tapahtuu itsestään selvästi. Asetelma
sulkee ulkopuolelleen kaupungin kokemuspiirin, jonka yhteys arkkitehtuuriin on
lähes huomaamaton ja toisaalta miltei itsestään selvänä pidetty asia.
Voidaan esimerkiksi kysyä, miksi Helsingissä sijaitsevan Ateneumin taidemuseon
rakennus on juuri sellainen jollaisena se havaitaan. Vastaus voi olla triviaali:
koska suunnittelija tilauksensa perusteella suunnitteli sen toteutuneen kaltaiseksi.
Kuitenkin Ateneumin hahmon - korttelin mittaisen päämassan, klassisen keski- ja
sivurisaliittijaon sekä kolmikerroksisen, kattoprofiiliin päättyvän julkisivujäsentelyn
- tarkoituksena oli seurata tunnistettavasti kaupunkimaisen julkisen rakennuksen
muotoa. Eräänlainen tyyppimalli syntyi luonnollisesti C. L. Engelin suunnittelemissa
Senaatin
(Kuva 1) ja Yliopiston rakennuksissa. Hahmoa seuraamalla Rautatientorista, jonka
äärellä Ateneum sijaitsee, muodostui Senaatintorin kaltainen julkinen tila, joka
viestittää 1800-luvun loppupuolen rakentajiensa korkeista tavoitteista ja ihanteista.
Kaupunkitilassa rakennusten ja paikkojen merkitykset syntyvät niiden historian
ja käytön myötä. Julkisen tilan rakennettu muoto ohjaa käyttöä, käyttäjien määritellessä
tilan merkityksiä ja sisältöä. Tässä jatkuvan muutoksen, avoimuuden ja elävyyden
kentässä urbaanin kaupungin merkitys ja voima piileekin. Kaupungin fyysinen muoto,
arkkitehtuuri ja kaupunkitilat ovat kaupunkilaisten kanssa vuorovaikutteinen osa
jatkuvasti muuttuvaa kaupunkikokonaisuutta.
Kaupunkitilassa paikkojen ja rakennusten varsinaiset merkitykset eivät synny
yksin niille toteutuksessa uskottujen funktioiden myötä. Asuinympäristöt ja kodit
merkitsevät paljon muutakin kuin vain asuintoimintojen suorittamista. Kadut eivät
ole vain liikennetiloja, niitä voidaan ottaa moneen muuhunkin käyttöön. Toreilla
ei käydä vain kauppaa, niille hakeutuneet tapahtumat ovat saaneet mitä moninaisempia
muotoja. Elävä kaupunkitila ole koskaan valmis tai sen rakentaminen päättynyttä.
Kaupunkikävelyllä kuvataan kuinka eräät Helsingin kaupunkimaisista tiloista
ovat historiansa myötä syntyneet. Avoimessa kaupunkitilassa tapahtuva kokeminen
on luonteeltaan aina yksilöllistä. Kaupunkikävelyllä pyritään tavoittamaan kuitenkin
myös yhteisesti jaettavia kokemuksia julkisen tilan muodosta ja merkityksestä.
Moniäänisessä tulkintojen kentässä käyvät autoritaariset määritykset vaikeiksi,
jollei mahdottomiksi.
Vanhat kaupunkitilat eivät ole merkittäviä ainoastaan esimerkkeinä kaupungin
rakennushistoriasta, tärkeää on myös tiloihin liittyvän kaupunkielämän perinne.
Eurooppalaisessa kulttuuriperinteessä kaupunkiympäristöä pidetäänkin ihmisyhteisöjen
moniäänisyyden lähteinä ja symboleina sekä tilallisesti että sosiaalisesti. Suomessakin
kiinnostus kaupunkeja kohtaan on monin tavoin lisääntynyt. Myös suunnittelun ja
päätöksenteon piirissä pyritään huomioimaan entistä herkemmin alueellisten kulttuurien
muotoja. Virtuaalinen arkkitehtuurikävely tarjoaa oman puheenvuoronsa tähän kasvavien
kaupunkitulkintojen joukkoon.
Linkkejä:
Kaupunkikuva ennen ja nyt. Signe Branderin kaupunkikuvia Helsingissä 1907-13, Helsingin kaupunginmuseon Välähdyksiä-verkkonäyttely. |