Kohti mannermaista urbaania suurkaupunkia
1800-luvun puoliväliin tultaessa kaupunkisuunnittelun toimiala Helsingissä
laajeni klassismin arkkitehtuuriteorian ulkopuolelle. Engelin seuraajaksi vuonna
1841 kutsuttiin Berliinistä E. B. Lohrman, joka työskenteli Helsingissä vuoteen
1867 asti. Lohrman kuoli vuonna 1870 Tukholmassa. Välittömästi Engelin kuolemaa
seuranneina vuosina kaupungin kasvu oli hidasta. 1850-60 -luvuilla ympäröivästä
maataloudesta edelleen riippuvaisen Helsingin väkiluku suorastaan pieneni katovuosien,
kulkutautien (koleran ja keuhkotaudin) sekä sotien johdosta. 1870-luvulla Helsingin
kasvukehitys alkoi uudelleen, jolloin sitä kiihdytti teollistuminen ja elinkeinojen
harjoittamisen vapautuminen. Kaupunkiin alkoi tulvia muuttajia maaseudulta kaupan,
teollisuuden ja rakentamisen tarjoamien työmahdollisuuksien houkuttelemina. Aikakauden
kaupunkisuunnitteluun yhdistettiin tilasuunnittelun lisäksi monimuotoisia taloudellisia,
oikeudellisia, sosiaalisia, kunnallisteknisiä ja hygienisiä kysymyksiä.
Venäjän keisarin vuonna 1875 hyväksymässä suunnitelmassa Helsinki laajeni uusilla
Punavuoren ja Ullanlinnan kaupunginosilla eteläiselle kaupunginniemelle sekä Katajanokan
kaupunginosalla itään. Kaupunkisuunnitelman laatijana esiintyi kaupungininsinööri
C. Reuter. Uutta rationaalista kaupunkisuunnittelua saatettiin pitää
vain teknisluonteisena maanjako- ja hallintotoimenpiteenä vailla arkkitehtonisia
tekijöitä. Uudet kaupunginosat olivat katuja, kortteleita, puistoja ja aukioita
käsittävää urbaania kaupunkikudosta. Empiren ruutukaavaan verrattuna uudet korttelit
olivat suurempia ja muodostivat vain paikoin geometrisen säännönmukaisia kokonaisuuksia.
Niiden vaihteleva koko ja suuntautuminen johtuivat siitä, että suunnitelmassa
pyrittiin käyttämään joustavasti hyväksi alueelle jo muodostunutta tontitusta
ja liikenneväyliä. Keskeisen puistokadun äärelle sijoitetun kirkon lisäksi suunnitelmassa
ei esitetty muita julkisia rakennuksia.
Näyttävän kaupunkiarkkitehtuurin tuottajina korostuivat uudella tavalla yksityiset
rakentajat. Kaupungin rakentuminen pyrittiin liberalismin hengessä tekemään vapaaksi,
kaupungin asemakaavan ja rakennusjärjestyksen ohjauksessa. Kortteleita rakennettiin
tilanteesta riippuen asuin- ja teollisuuskäyttöön, tai niiden yhdistelmiksi. Helsingistä
alkoi vähitellen muodostua eurooppalaisten suurkaupunkien mallin mukainen toiminnoiltaan
sekoittunut metropoli, korkeiden kivisten asuinrakennusten korvatessa empire-ajan
matalia ja väljiä puurakennuksia. Vuodesta 1880 vuoteen 1910 kivirakennusten määrä
kaupungissa kasvoi 570:stä 1 750:een, puurakennusten määrän kaksinkertaistuessa
2 500:aan.
|