Empire-Helsinki
Suomen sodan seurauksena Helsinki kohotettiin uuden autonomisen Suomen suurruhtinaskunnan
pääkaupungiksi vuonna 1812. Uuteen pääkaupunkiin suunniteltiin sijoitettavaksi
sekä Suomen suurruhtinaan että kenraalikuvernöörin residenssit, mikä kaikki
merkitsi mittakaavaltaan ja merkitykseltään ennennäkemättömän vaiheen alkamista
kaupungin suunnittelussa ja rakentamisessa. Helsingissä syntynyt ruotsalainen
hovimies J. A. Ehrenström määrättiin kaupungin uuden kaavan tarkastajaksi. Saksalainen,
aikaisemmin Tallinnassa ja Turussa työskennellyt arkkitehti C. L. Engel kutsuttiiin
vuonna 1816 Ehrenströmin johtaman Helsingin uudelleenrakentamiskomitean arkkitehdiksi.
Hän toimi kaupungin rakennustyön johdossa kuolemaansa asti vuonna 1840. Helsingin
väkiluku oli tällöin kasvanut 12 000 asukkaaseen, ja se ohitti Turun maan suurimpana
kaupunkina. Empire-rakentamisen myötä vaatimattomasta kauppakaupungista kehkeytyi
edustava hallinto-, sotilas- ja yliopistokaupunki.
Empire-ajan kaupunkisuunnittelu jatkoi regularisoinnin pyrkimystä;
uudet kaupunkisuunnitelmat (Kuva 6) suhtautuivat täydentävästi olemassa
olleeseen kaupunkirakenteeseen. Kaupunkia tehtiin paloturvallisemmaksi - sitä
samalla elävöittäen - eurooppalaisten esikuvien mukaan istutetuilla puistokaduilla
ja puistoilla, aukioilla, toreilla, kanavilla ja rantalaitureilla. Kivirakenteiseksi
suunniteltuun monumentaalikeskustaan liitettiin uusi puurakenteinen Uudenmaan
esikaupunki, joka rakennettiin empiren ilmavien kaupunkisuunnitteluperiaatteiden
mukaisesti. Puiset asuinrakennukset sijoitettiin väljästi kadun varrelle, ja
ne erotettiin naapurirakennuksista aidoin ja istutuksin. Empire-ajan katutilasta
tuli matala ja avara. Kaupungin julkisista tiloista Raatihuoneentori uudistui
monumentaaliseksi Senaatintoriksi Nikolainkirkkoineen, yliopistoineen ja senaatin
rakennuksineen. Suunnitelmat satama-aukiolle sijoitettavasta keisaripalatsista,
etuaukiosta ja puutarhasta eivät kuitenkaan toteutuneet, vaan residenssiksi
muutettiin olemassa oleva porvaristalo.
Empire-Helsingin keskeisimmän kaupunkirakenteen merkitykset löytyvät
paikan luoneen arkkitehtuurin ja kaupunkitilan välisestä suhteesta. Asemakaavoituksen
ja rakennussuunnittelun tavoitteet yhdistyivät erottamattomasti tuottaen yksilöllisiä
tilallisia kokonaisuuksia, komeimpana esimerkkinä uusi Senaatintori. Kaupunkitila
ei syntynyt abstraktin kaksiulotteiseen kaavarakenteeseen, vaan tilasta tuli rakenteiden
avulla dynaamisesti kaikissa ulottuvuuksissa muokattavissa oleva tekijä. Julkisen
rakentamisen arkkitehtuuriperiaatteet levisivät myös yksityisen rakentamisen pariin,
jolloin kaupungissa toteutui vuosisatainen tavoite: se muodosti esteettisesti
yhdenmukaisen ja harmonisen kaupunkikokonaisuuden.
|