Sisältö:
prosessikuvauksessa on lihavoitu tekijät ja käytettävissä olevat työkalut/dokumentit.
Verkkokokousympäristön käyttöönotossa opettajaa auttaa oppiaineen tukitiimi, johon kuuluvat koulutussuunnittelija ja opintosihteeri yhdessä verkko-opetuksen tuen kanssa. Koulutussuunnittelija koordinoi käyttöönoton prosessia ja ottaa vastuun kokonaisuudesta.
Perehdyttyään tukitiimin avulla opetuksen eri mahdollisuuksiin opettaja laatii opintojakson pedagogisen käsikirjoituksen. Näin verkkokokousympäristö saadaan toimivaksi osaksi opintojen kulkua. Suunnittelussa voi hyödyntää pedagogisen käsikirjoituksen pohjaa. Käytännössä pedagoginen käsikirjoitus valmistuu usein keskustelemalla ja prosessikirjoittamalla hahmotelmasta valmiiseen toteutukseen. Käsikirjoitus kuvaa
Adobe Connectin käytöstä on päätettävä, mikä seuraavista vaihtoehdoista toteutetaan:
Istuntojen kirjaaminen on tärkeää tukitoiminnan ja tilastoinnin kannalta. Koulutussuunnittelija
Tarvittaessa keskustele Olli Haajasen kanssa tarkemmin päivystyksen yksityiskohdista.
Tavoite on, että opettaja tarvitsee taustatukipalveluita opetusistunnon aikana vain ensimmäisinä opetuskertoinaan.
Koulutussuunnittelija pyytää verkko-opetuksen tukea perustamaan opintojaksolle verkkokokousympäristön, jolle tulee oma verkko-osoite (URL):
Jos samalla opintojaksolla on useita eri istuntoja, voidaan samaan verkkokokousympäristöön rakentaa niitä varten tarvittaessa eri näkymiä (layouts) tai työkaluja (pods).
Kokousympäristön perustaja määrittelee ympäristön käyttöoikeudet seuraavasti:
Host-oikeudet (voidaan antaa henkilöille, joilla on käyttäjätunnus AC-palvelimella):
Host-oikeudet omaava voi määritellä pääsytapaa verkkokokousympäristöön tarpeen mukaan. Se voi olla
Opiskelijat ja tuutorit voidaan ottaa verkkokokousympäristöön sisään
Käyttäjätunnukset:
Opettaja tarvitsee omalle työkoneelleen kuuloke-mikrofoni-yhdistelmän ja web-kameran/sisäänrakennutun kameran.. Jos niitä ei vielä ole,
Opettaja keskustelee suunnittelijan ja/taija verkko-opetuksen tuen kanssaperehdytyksen tarpeesta.
Verkko-opetuksen tuki pitää opettajan kanssa perehdytystilaisuuden henkilökohtaisesti joko etänä tai Avoimen tiloissa.
Ympäristöön perehtymisessä voidaan hyödyntää työkalujen (podien) tarkempaa kuvausta.
Perehdytyksessä käydään läpi verkkokokousympäristön työkalut (podit) ja rakennetaan näkymiä (layouteja). Lisäksi opetustilanteen kulku pyritään käymään läpi vaiheittain.
Ellei yhteisessä suunnittelupalaverissa saada ympäristöä valmiiksi, sovitaan, mitä kukakin rakentaa verkkokokousympäristöön.
Opetusistuntoa suunnittelessa opettaja voi hyödyntää istunnon suunnittelupohjaa. Esimerkkejä:
Opetustilanteen kulku käydään läpi vaihe vaiheelta ja rakennetaan verkkokokousympäristöön näkymiä (layouteja) ja työkaluja (podeja).
Ellei yhteisessä suunnittelupalaverissa saada ympäristöä valmiiksi, sovitaan, mitä kukakin rakentaa verkkokokousympäristöön.
Opettaja testaa ympäristön ja pedagogisen suunnitelman toimivuuden pitämälläharjoitusistunnon tukitiimin ja verkko-opetuksen tuen kanssa.Tällöin esim. suunnittelija voi toimia opiskelijan/opintoryhmän roolissa. Opettaja käy läpi kaikki opetustilanteen eri vaiheet nopeutetusti toimintojen käyttöä myöten.Tilaisuudessa jäljitellään aitoa istuntoa: ”opiskelija/opintoryhmä” tulee istuntoon oman työpisteensä äärellä ja opettaja toimii juuri siinä työpisteessä, josta käsin pitää opetusistunnot Tällöin saadaan aito kokemus, miten suunnitellut toimenpiteet ja vuorovaikutustavat toimivat. Tällöin saadaan aito kokemus, miten suunnitellut toimenpiteet , vuorovaikutustavat , ajankäyttö ja tekniikka toimivat. Harjoitusistunnot ovat hyödyllisiä, joten ne olisi aina hyvä pitää ennen varsinaista opetustilannetta.
Jos opetus järjestetään yhteistyöoppilaitoksille, kunkin oppilaitoksen kanssa on varmistettava, että heillä on tarvittavat oheislaitteet ja toimivat verkkoyhteydet tietyssä opetustilassa. Noin viikkoa ennen ensimmäistä opetustilannetta yhteydet vamistetaan ja merkitään ko. ko. oppilaitoksen tiedot Notes-dokumenttiin Oppilaitosten Adobe Connect -tilanne (laitteet ja perehdytys) (sijainti: Opetus- ja opiskelijapalvelut > Opetus > Adobe Connect ).
Ohje yhteistyöoppilaitoksille valmistautumisesta Adobe Connect -opetukseen.
Suunnittelija huolehtii, että opiskelijat ja yhteistyötahot saavat
Jos istunnossa tarvitaan mikrofonit opiskelijoille/opintoryhmille, on heidän käytävä piipahtamassa testi-istunnossa osoitteessa https://connectpro.helsinki.fi/avointesti/ muutama päivä ennen ensimmäistä varsinaista opetustilannetta. Jos samalle ryhmälle on useita opetusistuntoja, testi-istunto on tarpeen vain ennen ensimmäistä opetusistuntoa. Toisaalta on huomattava, että testi on konekohtainen – jos osallistuja osallistuu istuntoon eri koneelta, hänen olisi varmistettava hyvissä ajoin, että yhteys toimii myös uudella koneella ja oheislaitteilla.
Suunnittelija sopii verkko-opetuksen tuen kanssa opiskelijoille ja/tai opistohenkilöiille (yleensä tuutoreille) järjestettävistä testiajoista (á 1/2 tuntia), mielummin klo. 9–17 välille muutama päivä ennen varsinaista opetustilannetta.
Huomaa, ettei testi-istunnon vetäjä ei pidä kirjaa, ketkä lopulta osallistuivat testi-istuntoon, ellei suunnittelija pyydä sitä heiltä etukäteen. Näin ollen on osallistujien vastuulla huolehtia koneittensa toimivuudesta ennen opetusistuntoa.
Samaa testi-istuntoa voidaan hyödyntää eri opintoryhmille, jos se sopii aikatauluihin.
Harjoitteluistunnossa on käyty läpi tarkemmat toimenpiteet istunnon aikana, mutta tässä muutamia huomioita, jotka toistuvat useimmissa opetusistunnoissa.
Katso teknistä päivystystä koskevat tiedot tämän prosessikuvauksen kohdasta 3. Istuntojen kirjaaminen ja teknisen tuen tilaaminen.
Sulje puhelimet ja estä muut mahdolliset häiriötekijät ennen istunnon alkua (laita lappu ovellesi, että istunto on käynnissä).
Huom! Jos kyseessä on istunto yhteistyöoppilaitosten kanssa: opettaja päättää etukäteen, miten menetellään, jos istunto epäonnistuu jonkin yhteistyöoppilaitoksen osalta esim. teknisistä syistä: onko istunnon tallenne käytettävissä ko. opintoryhmälle jonkin aikaa istunnon jälkeen, pitääkö opettaja istunnon uudelleen vai saavatko opiskelijat opiskeltua vastaavat asiat jollain muulla tavoin?
Äänten testausaikana:
Kun varsinainen opetus alkaa, käy läpi istunnon ohjelma ja osallistumisohjeet, kuten osallistujalistan symbolien käyttämisen käyttötavat.
Jaa puheenvuorot selkeästi: ”Maija Meikäläinen, ole hyvä”. Pyydä muita osallistujia toimimaan samoin eli luovuttamaan selkeästi puheenvuoro itseltä opettajalle tai puheenvuorojärjestyksessä seuraavalle.
Selitä etukäteen, jos vaihdat näkymää. Pidä puheessasi taukoa, kun vaihdat näkymiä, sillä puhe saattaa pätkiä.
Mikäli haluat istunnosta tallenteen,aloita tallennus. Kysy myös tallennuslupa opiskelijoilta, ellei siitä ole tiedotettu etukäteen. Tallennuksen aloitus kannattaa merkitä istunnon ohjelmaan omaksi kohdakseen.
Istunnon lopussa on hyvä kiittää osallistujia ja kysyä heiltä palautetta. Neuvo, että kokousalueelta pääsee pois sulkemalla ikkunan (oikean yläkulman ruksi).
Lopeta tallentaminen, jos se on aloitettu.
Tallenne (sen verkko-osoite ) löytyy kokousympäristön hallintopuolelta kohdasta Recordings.
Opettaja tai suunnittelija muuttaa tallenteen julkiseksi ja linkittää sen oppimisympäristöön.
Opettaja ja suunnittelija sopivat, kuinka kauan tallenne säilytetään tai pidetään julkisena ja kumpi poistaa tallenteen sovittuna aikana. Jos tallennetta halutaan hyödyntää muille opintoryhmille tai pidempiaikaisesti, siitä on tehtävä käyttöoikeussopimus opettajan ja Avoimen yliopiston välillä (myös osallistuneilta opiskelijoilta on oltava lupa).
Opettaja kerää istunnosta palautetta joko sen päätteeksi (minkä toteutus suunnitellaan istunnon valmistelun yhteydessä) tai pian istunnon jälkeen esim. keskusteluna verkko-oppimisympäristössä.
Kun opettajan ensimmäinen opetusistunto/istunnot on pidetty, opettaja ja tukitiimi käyvät läpi kokemukset ja palautteet tuoreeltaan esim. lyhyenä verkkokokousistuntona. Palaverissa kirjoitetaan muistio, jotta mahdolliset muutokset ja hyvät kokemukset seuraavia opetuskertoja varten saadaan aikanaan huomioitua. Suunnittelija tallentaa muistion Notesin Oppiaineet -kohtaan ko. opintojakson kohdalle. Anna muistio-linkki tiedoksi myös verkko-opetuksen tuelle, joka kokoaa hyviä käytäntöjä ja ylläpitää ohjeistuksia.