Tässä dokumentissa on lyhyesti esitelty ohjelman toiminnallisuudet. Dokumenttia on tarkoitus
käyttää tukena samalla, kun tutustut klikkailemalla verkkokokousympäristön toiminnallisuuksiin.
Huomaa, että samaa toiminnallisuutta voi ehkä säätää useammasta paikasta. Esimerkiksi
Layoutteja voi hallinnoida Layouts-valikon ja työpöydän alareunan layout-painikkeiden avulla.
Invite Participants: voit ”lennossa” kutsua osallistujia.
Record Meeting (kokouksen nauhoitus): Kokeile. Anna nimi nauhoitukselle (voit antaa
sen myös myöhemmin) ja aloita nauhoitus. Samasta paikasta voit pysäyttää nauhoituksen.
Nauhoitteen URL -osoitteen saat jälkikäteen www-suunnittelijalta. Tämä on hyödyllinen
esimerkiksi ohjeita tehtäessä.
Block Incoming Attendees: voit estää vieraana kokoukseen sisään yrittävien pääsyn
kokouksen aikana.
End Meeting (kokouksen lopetus): Voit antaa kiitostekstin, joka ilmestyy osallistujille ja
kokous sulkeutuu.
Place Participants on Hold: voit pitää hetken suunnittelu- tai neuvottelutauon, ja
osallistujien yhteys pysäytetään mutta ei katkaista (vrt. puhelimien laita pitoon -ominaisuus).
Optimize Room Bandwith: jos jollakin käyttäjällä yhteydet eivät ole hyvät, voidaan
neuvottelutilan oletusyhteysnopeutta laskea dsl- tai jopa modem-nopeudeksi (oletuksena
kannattaa olla DSL). Silloin kaikkien yhteys on vähän huonompilaatuinen mutta kaikki
pääsevät seuraamaan kokoustilan tapahtumia.
Room Background: voit valita työpöydän taustakuvan www-suunnittelijan kokoukseen
lataamista kuvista.
Auto-mote Participants to Presenters: Sisäänkirjautujat saavat automaattisesti
Presenterin käyttöoikeudet. Kannattaa varoa. Näillä oikeuksilla voi tehdä muutoksia
kokoushuoneen rakenteeseen.
Manage Room with Adobe Connect Enterprise Manager: Avaa selainikkunan ja siirtyy kokouksen asetuksiin.
Room Screen Resolution (ikkunan näytön tarkkuus): Vaikeaa tietää, mikä on jokaisen
osallistujan näytön resoluutio. Oletuksena on 1024X768 pistettä ja se on ihan hyvä.
My Adobe Connection Speed (jokaisen osallistujan oma yhteysnopeus): Erityisesti jos osallistujat
ovat omilla kotikoneillaan, kannattaa pyytää heitä valitsemaan omaa nopeutta vastaava
vaihtoehto. Silloin osallistujan tietokone lataa videota ja ääntä sillä nopeudella mikä on
paras mahdollinen yhteyksiin nähden.
Audio Setup Wizard: säädetään äänet kohdalleen. Tärkeintä on valita oikea äänilähde.
Esimerkiksi web-kameraa käytettäessä saattaa ohjelma oletuksena ottaa äänet
kamerasta, vaikka tarkoitus olisi käyttää kuulokemikrofoneja. Seuraa ohjeita loppuun
asti. Myös hiljaisuustesti on tärkeä.
Select Camera: jos sinulla on useampi kamera, voit valita haluamasi.
Full Screen: näyttää Adobe Connect:in täydessä näytössä.
2 Present-valikko
Make me ...(kolme vaihtoehtoa): voit muuttaa omia käyttöoikeuksia, kun haluat katsoa,
miltä kokousympäristö näyttää eri oikeustasojen näkökulmasta.
Show Presenter Only Area: valmistelu ja työskentelyalue Hosteille ja Presentereille.
Participantit eivät näe tätä. Isoissa kokouksissa mahdollisesti tarpeellinen. Pidä
esimerkiksi omat muistiinpanot alueella, joka ei näy osallistujille.
Preparing Mode: voit muuttaa työtilaa neuvottelun aikana ilman, että Participant-oikeuksilla
osallistuvat huomaavat sitä. Muutokset tulevat näkyviin, kun siirryt pois
Preparing Mode-tilasta. Istunto voi jatkua muutosten tekemisen aikana.
Host Cursors: voidaan näyttää istunnon vetäjien (Host) kursorin liikkeet Adobe Connect -ikkunassa.
Voit näyttää osallistujille, mitä kohtaa tulisi klikata.
3 Layouts-valikko
Layout tarkoittaa näkymää, jolle voit sommitella tarvitsemasi työkalut (Podit) haluamaasi
kokoon ja järjestykseen. Samassa istunnossa voit käyttää niin montaa näkymää, kuin tarvitset.
Yleensä pärjää 1-3 näkymällä. Voit suunnitella koulutukselle vaiheet ja jokaiselle vaiheelle oman
näkymän, jossa käytät haluamiasi työkaluja (Podeja).
New Layout: tekee uuden näkymän ympäristöön. Voit valita, onko näkymä aluksi tyhjä vai
kopio jostain aiemmasta näkymästä. Uuteen näkymään voi lisätä haluamansa podit ja
muokata.
Listalla näkyvät käytössä olevat layoutit. Voit vaihtaa näkymästä toiseen valitsemalla
haluamasi.
Organize Layouts: voit nimetä näkymiä, muokata, poistaa ja monistaa.
4 Pod-ikkunan rakenne
Työkalu-ikkunan yläreunasta löytyy podin otsikko, sekä oikeassa reunassa piilota ikkuna
(piiloutuu Pods-valikkoon) sekä suurenna täyteen kokoon -vaihtoehdot. Ikkunan kokoa voit
muokata tarttumalla hiirellä reunoista tai kulmista kiinni. Voit siirtää podia tarttumalla
yläreunan otsikkopalkkiin ja raahaamalla podia.
Oikeasta alareunasta löytyy hammasratas. Sitä klikkaamalla saat muutettua podiin liittyviä
asetuksia. Poikkeuksena Attendee List -podi, jonka asetusvalikosta voi muuttaa osallistujien
oikeutta käyttää eri podeja.
Jokaisella pod-tyypillä on omat erityispiirteensä. Näitä painikkeita ja ponnahdusvalikoita löytyy
yleensä podin alareunasta, paitsi Attendee List -podin My status-valinta sekä joitakin muita
toiminnallisuuksia. Huom! Share podin Full Screen -valinta vaikuttaa kaikkien käyttäjien ikkunaan
ellei toisin ponnahdusvalikosta valita.
5 Pods-valikko
Valikossa näkyvät käytössäsi olevat Adobe Connect -työkalut eli podit. Työkalut näkyvät työpöydällä
ikkunoina (alueina), joiden kokoa ja järjestystä voit muuttaa. Joitakin podeja voi olla käytössä
useampia samaan aikaan. Näiden podien kohdalla on valikko, johon listautuvat
kokousympäristöön luodut ja otsikoidut podit sekä jossa tarjotaan mahdollisuus tehdä uusi podi.
Share/ My Computer Screen: voit jakaa yhden ikkunan, ohjelman tai koko näyttösi
(Desktop) toisille näkyviin ja halutessasi myös voit antaa tietokoneesi heidän käyttöönsä
tai ottaa koulutettavan koneen hallintaasi (etäkäyttö). Huom! Jaettava ikkuna näkyy
muille vain silloin kun olet itse ikkunaa käyttämässä.
Share/ Select from My Computer Screen: valitse omalta tietokoneeltasi PowerPoint,
Flash-dokumentti tai kuva näytettäväksi Share-podissa (PowerPointin lataus saattaa
kestää tovin). Word-, Excel- jne. dokumentit voit muuttaa Flash-muotoon FlashPaper-ohjelman avulla, minkä jälkeen ne voidaan tuoda Share-työkaluun.
Share/ Select from Content Library: kokoukseen voi etukäteen ladata muistiin PowerPoint-
esityksiä, kuvia ja Flash-dokumentteja jaettavaksi.
Share/ New Whiteboard: avaa uuden liitutaulun, johon jokainen osallistuja voi piirtää ja
kirjoittaa.
Huom! Share-ikkunoita voi olla useita rinnakkaisia.
Attendee List: Osallistujaluettelo sekä perustietoa osallistujan yhteysnopeudesta ja
mahdollisuus symboliviestintään (esim. minulla on kysymys). Osallistujan
käyttöoikeustason muuttaminen:
Host = kaikki oikeudet
Presenter = ei ulkoasun muutosoikeuksia eikä käyttöoikeuksien muutosoikeutta.
(Hyvä oletuskäyttöoikeustaso esim. tuutorille.)
Participant = näkee ja kuulee, mutta pääsääntöisesti ei voi osallistua ilman
erikseen annettavia podi-kohtaisia käyttöoikeuksia. Katso tarkemmin
käyttöoikeuksien määrittely: hammasratas Attendee Listin oikea alakulma.
Camera and Voice: Äänen ja kuvan päälle ja pois laittaminen. Tutustu painikkeisiin Start
camera and voice, handsfree (lukko-kuvake, äänet koko ajan päällä/pois päältä).
Chat (voi olla useita rinnakkaisia): tekstiviestit kaikille osallistujille tai kohdennettuna
yksittäisille.
Note (voi olla useita rinnakkaisia): vapaan tekstin kirjoittaminen.
Poll (voi olla useita rinnakkaisia): pikaäänestys tai mielipide.
File Share (voi olla useita rinnakkaisia): tiedostojen lähettäminen osallistujien kesken.
Web Links (voi olla useita rinnakkaisia): syötä www-linkki. Aukeaa jokaiselle osallistujalle
oman tietokoneen www-selaimeen, mistä osallistuja saa www-osoitteen lisättyä omiin
suosikkeihin. Hostin selaaminen sivulla ei näy osallistujille.
Move and Resize Pods: voit estää podien liikuttelun pois valitsemalla tämän vaihtoehdon
(sama valinta löytyy näytön alareunasta lukko-symbolina.
Organize Pods: voit nimetä, monistaa ja poistaa podeja. Tämän takaa löytyy hyödyllinen
ominaisuus, jolla löytää layoutissa ei käytössä olevat podit. Niitä saattaa kertyä, jos
samaa työtilaa käyttää jatkuvasti.
6 Help-valikko
Valikosta löytyy hyödyllisiä linkkejä ohjeisiin sekä testi Adobe Connection Status, joka tarvittaessa
testaa, onko tietokone valmis istuntoon. Voit neuvoa osallistujia testaamaan tässä kohdassa, jos
yhteyksissä on ongelmia. Testin tuloksen mukaan osallistujat voivat valita oman yhteysnopeuden
Meeting -valikosta -> My Adobe Connection Speed.