Adobe Connect (AC)

Etusivu

Mikä AC on?

Tekniset ohjeet

AC:n opetuskäyttö

AC:n muu käyttö

Presenter

Adobe Connect:in opetuskäytön prosessikuvaus

Sisältö:

  1. Adobe Connect -verkkokokousympäristön käyttöönoton työnjako
  2. Pedagoginen käsikirjoitus
  3. Istuntojen kirjaaminen ja teknisen tuen tilaaminen
  4. Verkkokokousympäristön perustaminen, käyttäjätunnukset ja käyttöoikeudet
  5. Opettajan oheislaitteet
  6. Istunnon vaiheiden suunnittelu ja ympäristön rakentaminen
  7. Opettajan harjoitteluistunto
  8. Yhteistyöoppilaitoksen laitteet ja yhteyksien testaaminen
  9. Istunnosta tiedottaminen
  10. Testi-istunto mikrofonien käyttäjien kanssa
  11. Toimenpiteitä istunnossa
  12. Tallenteen käsittely
  13. Palautteen keräys, palautepalaveri ja muistio

prosessikuvauksessa on lihavoitu tekijät ja käytettävissä olevat työkalut/dokumentit.

1. Adobe Connect -verkkokokousympäristön käyttöönoton työnjako

Verkkokokousympäristön käyttöönotossa opettajaa auttaa oppiaineen tukitiimi, johon kuuluvat koulutussuunnittelija ja opintosihteeri yhdessä verkko-opetuksen tuen kanssa. Koulutussuunnittelija koordinoi käyttöönoton prosessia ja ottaa vastuun kokonaisuudesta.

2. Pedagoginen käsikirjoitus

Perehdyttyään tukitiimin avulla opetuksen eri mahdollisuuksiin opettaja laatii opintojakson pedagogisen käsikirjoituksen. Näin verkkokokousympäristö saadaan toimivaksi osaksi opintojen kulkua. Suunnittelussa voi hyödyntää pedagogisen käsikirjoituksen pohjaa. Käytännössä pedagoginen käsikirjoitus valmistuu usein keskustelemalla ja prosessikirjoittamalla hahmotelmasta valmiiseen toteutukseen. Käsikirjoitus kuvaa

  • opiskelijan tehtävät, osaamistavoitteet, ketkä arvioivat (opettaja, opiskelija itse tai muut opiskelijat) ja millä tavoin
  • mitä oppimateriaalia opiskelija käyttää tai mitä opettajan reaaliaikaista opetusta hän saa (luento tms.)
  • miten opettaja ohjaa opiskeluprosessin kulkua
  • mikä on eri vaiheiden oppimisympäristö: verkko-oppimisympäristö, lähitapaaminen, verkkokokousympäristö, jokin muu?

Adobe Connectin käytöstä on päätettävä, mikä seuraavista vaihtoehdoista toteutetaan:

  1. Opintoryhmällä 1 kone ja chat
  2. Opintoryhmällä 1 kone, mikrofoni ja chat
  3. Jokaisella opiskelijalla oma kone ja chat
  4. Osa osallistujista ryhminä ja osa omilla koneilla ja chat ja/tai mikrofonit
  5. Jokaisella opiskelijalla oma kone, mikrofoni ja chat
  6. Jokaisella opiskelijalla oma kone, mikrofoni, chat sekä erilaisia vuorovaikutteisia toimintoja (mahdollisesti ryhmätyötä yms.)
  7. Lähiopetusryhmä ja etäopiskelijat (tai opintoryhmä), missä yllä mainitut vaihtoehdot 1–4).

3. Istuntojen kirjaaminen ja teknisen tuen varaaminen

Istuntojen kirjaaminen on tärkeää tukitoiminnan ja tilastoinnin kannalta. Koulutussuunnittelija

  • merkitsee Adobe Connect -opetusistuntojen sekä testi-istuntojen ajankohdat varauskalenteriin
  • ilmoittaa (copy-paste) istuntotiedot lisäksi tukihenkilöille sähköpostilla silloin, jos merkitty istunto on toteutumassa jo saman kuukauden aikana. AC:n tekniset tukihenkilöt löytyvät verkko-opetuksen tuen wikistä. AC -tukihenkilöt merkitsevät varauskalenteriin, kuka päivystää ko. istuntojen aikana. Etätukihenkilö Olli Haajanen päivystää istuntoja vain virka-ajan ulkopuolella, puh. 050-595 8985
  • Verkko-opetuksen tuki koordinoi yhteistyöoppilaitosten testi-istunnot (opettajan ei tarvitse olla mukana)
  • Verkko-opetuksen tuki vetää verkko-opiskelijoiden testi-istunnot, jotka pyritään järjestämään virka-aikana (opettajan ei tarvitse olla mukana)
  • Olli Haajanen päivystää virka-ajan ulkopuolella opettajien vetämät opetusistunnot etätukena (äänten testaus + opetus). Päivystys alkaa pääsääntöisesti yhteistyöoppilaitosopetuksessa 1/2 t ennen opetuksen alkua ja jatkuu koko opetusistunnon ajan, ja verkko-opinnoissa 15 min. ennen opetuksen alkua. Tarvittaessa Haajasen kanssa voidaan sopia tarkemmin päivystyksen yksityiskohdista. Haajasella voi olla useita istuntoja päivystettävänään yhtä aikaa, jolloin ongelmatilanteissa puhelinsoitto hänelle voi olla chattia varmempi keino yhteyden saamiseen.

Tarvittaessa keskustele Olli Haajasen kanssa tarkemmin päivystyksen yksityiskohdista.
Tavoite on, että opettaja tarvitsee taustatukipalveluita opetusistunnon aikana vain ensimmäisinä opetuskertoinaan.

4. Verkkokokousympäristön perustaminen, käyttäjätunnukset ja käyttöoikeudet

Koulutussuunnittelija pyytää verkko-opetuksen tukea perustamaan opintojaksolle verkkokokousympäristön, jolle tulee oma verkko-osoite (URL):

  • Kokousympäristön osoitteen alku on aina https://connectpro.helsinki.fi/avoin, johon lisätään ympäristön oma nimi

Jos samalla opintojaksolla on useita eri istuntoja, voidaan samaan verkkokokousympäristöön rakentaa niitä varten tarvittaessa eri näkymiä (layouts) tai työkaluja (pods).

Kokousympäristön perustaja määrittelee ympäristön käyttöoikeudet seuraavasti:
Host-oikeudet (voidaan antaa henkilöille, joilla on käyttäjätunnus AC-palvelimella):

  • opettajalle, suunnittelijalle ja tarvittaessa opintosihteerille
  • AvoinyoMeetingHosts-listalle

Host-oikeudet omaava voi määritellä pääsytapaa verkkokokousympäristöön tarpeen mukaan. Se voi olla

  • vapaa (kuka tahansa osoitteen tietävä voi tulla sinne) tai
  • suljettu siten, että ympäristöön pääsee vain käyttäjätunnuksilla tai vierailijoina, jolloin host-oikeudet omaava hyväksyy vierailijat sisään.
  • tarvittaessa, useimmiten luentoa valmistellla, opiskelijat voivat myös odottaa sisäänpääsyä (on Hold  -toiminnolla).

Opiskelijat ja tuutorit voidaan ottaa verkkokokousympäristöön sisään

  • määrittelemällä verkkokokousympäristöön vapaa pääsy istunnon ajaksi – osallistujat tulevat sisään vierailijoina suoraan participant-oikeuksin (vain kuuntelu ja chat). Opettaja voi muuttaa istunnon alussa heidän käyttöoikeuksiaan laajemmiksi.
  • vierailijoina, jolloin opettaja (host) hyväksyy heidän sisään. Tarvittaessa opettaja muuttaa istunnon alussa heidän käyttöoikeuksiaan vierailuoikeuksia (vain kuuntelu ja chat) laajemmiksi.
  • tai omilla käyttäjätunnuksilla. Opiskelijoille ja tuutoreille kannattaa hankkia omat käyttäjätunnukset vain siinä tapauksessa, että heidän on päästävä verkkokokousympäristöön toimimaan itsenäisesti ilman opettajaa. Osallistujakohtaiset käyttöoikeudet voidaan määritellä tällöin verkkokokousympäristön hallinnassa.

Käyttäjätunnukset:

  • Avoimen yliopiston henkilöstö pääsee AC:hen HY:n käyttäjätunnuksilla (eli ns.AD-luvalla), jotka on viety Adobe Connect -palvelimelle
  • Jos tuntiopettajalla ei ole Helsingin yliopiston käyttäjätunnusta, suunnittelija tilaa hänelle kevyttunnuksen ja lisää tunnuksella opettajan Adobe Connect-palvelimelle . Opetuksen päättyttyä suunittelija poistaa opettajan AC-ympäristöstä.

5. Opettajan oheislaitteet

Opettaja tarvitsee omalle työkoneelleen kuuloke-mikrofoni-yhdistelmän ja web-kameran/sisäänrakennutun kameran.. Jos niitä ei vielä ole,

  • Suositus on, että opettaja tai hänen laitoksensa hankkisi oheislaitteet itse. Tietoa laitteista ja asentamistukea saaverkko-opetuksen tuelta. Heiltä saa myös Avoimen yliopiston oheislaitteita, jos tuntiopettajalle lainataan niitä (mikä on vasta toissijainen vaihtoehto). Lainaamisesta täytetään lomake, johon kirjatun palautuspäivän toteutumista seuraa suunnittelija.
  • Opettaja testaa oheislaitteiden toimivuuden hyödyntämällä säätämisohjeita.

6. Opettajan perehdyttäminen. istunnon vaiheiden suunnittelu ja ympäristön rakentaminen (voidaan toteuttaa Adobe Connect -istuntona)

Opettaja keskustelee suunnittelijan ja/taija verkko-opetuksen tuen kanssaperehdytyksen tarpeesta.

Verkko-opetuksen tuki pitää opettajan kanssa perehdytystilaisuuden henkilökohtaisesti joko etänä tai Avoimen tiloissa.

Ympäristöön perehtymisessä voidaan hyödyntää työkalujen (podien) tarkempaa kuvausta.

Perehdytyksessä käydään läpi  verkkokokousympäristön työkalut (podit) ja rakennetaan näkymiä (layouteja). Lisäksi opetustilanteen kulku pyritään käymään läpi vaiheittain.

Ellei yhteisessä suunnittelupalaverissa saada ympäristöä valmiiksi, sovitaan, mitä kukakin rakentaa verkkokokousympäristöön.

Opetusistuntoa suunnittelessa opettaja voi hyödyntää istunnon suunnittelupohjaa. Esimerkkejä:

  • Seminaari-opintojaksolla verkkokokousympäristöä käytetään siinä vaiheessa, kun opiskelijat esittelevät ja opponoivat suullisesti seminaaritöitä, jotka on palautettu ensin verkko-oppimisympäristöön. Opiskelijat valmistautuvat suulliseen käsittelyyn etukäteen lukemalla seminaarityöt. Istunnon kulkuun tulee 3 näkymää, niihin sopivat työkalut ja ohjeistukset.
  • Opettaja pitää verkkokokousympäristössä johdantoluennon, jossa hän esittelee opintojakson keskeisimmät sisällöt ja toimintatavat. Tavoitteena on myös herätellä opiskelijoiden aktiivista suhtautumista sisältöjen käsittelyyn. Luennon aikana opiskelijat tai opintoryhmät (momu) kysyvät ja kommentoivat chatin kautta. Työskentely jatkuu verkko-oppimisympäristössä. Verkkokokousympäristöön laaditaan 2 näkymää työkaluineen ja ohjeineen.

Opetustilanteen kulku käydään läpi vaihe vaiheelta ja rakennetaan verkkokokousympäristöön näkymiä (layouteja) ja työkaluja (podeja).

Ellei yhteisessä suunnittelupalaverissa saada ympäristöä valmiiksi, sovitaan, mitä kukakin rakentaa verkkokokousympäristöön.

7. Opettajan harjoitusistunto

Opettaja testaa ympäristön ja pedagogisen suunnitelman toimivuuden pitämälläharjoitusistunnon tukitiimin ja verkko-opetuksen tuen kanssa.Tällöin esim. suunnittelija voi toimia opiskelijan/opintoryhmän roolissa. Opettaja käy läpi kaikki opetustilanteen eri vaiheet nopeutetusti toimintojen käyttöä myöten.Tilaisuudessa jäljitellään aitoa istuntoa: ”opiskelija/opintoryhmä” tulee istuntoon oman työpisteensä äärellä ja opettaja toimii juuri siinä työpisteessä, josta käsin pitää opetusistunnot Tällöin saadaan aito kokemus, miten suunnitellut toimenpiteet ja vuorovaikutustavat toimivat. Tällöin saadaan aito kokemus, miten suunnitellut toimenpiteet , vuorovaikutustavat , ajankäyttö ja tekniikka toimivat. Harjoitusistunnot ovat hyödyllisiä, joten ne olisi aina hyvä pitää ennen varsinaista opetustilannetta.

8. Yhteistyöoppilaitoksen laitteet

Jos opetus järjestetään yhteistyöoppilaitoksille, kunkin oppilaitoksen kanssa on varmistettava, että heillä on tarvittavat oheislaitteet ja toimivat verkkoyhteydet tietyssä opetustilassa. Noin viikkoa ennen ensimmäistä opetustilannetta yhteydet vamistetaan ja merkitään ko. ko. oppilaitoksen tiedot Notes-dokumenttiin Oppilaitosten Adobe Connect -tilanne (laitteet ja perehdytys) (sijainti: Opetus- ja opiskelijapalvelut > Opetus > Adobe Connect ).

Ohje yhteistyöoppilaitoksille valmistautumisesta Adobe Connect -opetukseen.

9. Istunnosta tiedottaminen

Suunnittelija huolehtii, että opiskelijat ja yhteistyötahot saavat

  • verkkokokousympäristön www-osoitteen
  • testi-istuntojen ajankohdat
  • varsinaisen istunnon äänten testausajan, jota varataan ennen opetustilanteen alkua seuraavasti:
    • osallistujat ilman puhemahdollisuutta: pääsy verkkokokousympäristöön avataan 15 minuuttia ennen opetustilanteen alkua
    • osallistujat, joilla on puhemahdollisuus: varataan vähintään 15 minuuttia plus 1 minuutti osallistujaa kohden – yksi ryhmä yhden mikrofonin kera merkitsee yhtä osallistujaa
  • varsinaisen istunnon aloitus- ja lopetusajan
  • linkin osallistumisohjeeseen (sisältää kaikki tarpeelliset ohjeet): http://www.avoin.helsinki.fi/AC_ohjeet/opiskelija.asp.

10. Testi-istunto mikrofonien käyttäjien kanssa

Jos istunnossa tarvitaan mikrofonit opiskelijoille/opintoryhmille, on heidän käytävä piipahtamassa testi-istunnossa osoitteessa https://connectpro.helsinki.fi/avointesti/ muutama päivä ennen ensimmäistä varsinaista opetustilannetta. Jos samalle ryhmälle on useita opetusistuntoja, testi-istunto on tarpeen vain ennen ensimmäistä opetusistuntoa. Toisaalta on huomattava, että testi on konekohtainen – jos osallistuja osallistuu istuntoon eri koneelta, hänen olisi varmistettava hyvissä ajoin, että yhteys toimii myös uudella koneella ja oheislaitteilla.

Suunnittelija sopii verkko-opetuksen tuen kanssa  opiskelijoille  ja/tai opistohenkilöiille  (yleensä tuutoreille) järjestettävistä  testiajoista (á 1/2 tuntia), mielummin klo. 9–17 välille muutama päivä ennen varsinaista opetustilannetta.

  • Suunnittelija/verkko-opetuksen tuki merkitsee testi-istunnon tiedot varauskalenteriin:
    https://varaus.it.helsinki.fi/
  • Suunnittelija tai testi-istunnon järjestäjä antaa opiskelijoille ja muille yhteistyötahoille ohjeen testi-istuntoa varten, ks. kohta Istuntotiedot opiskelijoille ja yhteistyötahoille.

Huomaa, ettei testi-istunnon vetäjä ei pidä kirjaa, ketkä lopulta osallistuivat testi-istuntoon, ellei suunnittelija pyydä sitä heiltä etukäteen. Näin ollen on osallistujien vastuulla huolehtia koneittensa toimivuudesta ennen opetusistuntoa.

Samaa testi-istuntoa voidaan hyödyntää eri opintoryhmille, jos se sopii aikatauluihin.

11. Toimenpiteitä istunnossa

Harjoitteluistunnossa on käyty läpi tarkemmat toimenpiteet istunnon aikana, mutta tässä muutamia huomioita, jotka toistuvat useimmissa opetusistunnoissa.

Katso teknistä päivystystä koskevat tiedot tämän prosessikuvauksen kohdasta 3. Istuntojen kirjaaminen ja teknisen tuen tilaaminen.

Sulje puhelimet ja estä muut mahdolliset häiriötekijät ennen istunnon alkua (laita lappu ovellesi, että istunto on käynnissä).

Huom! Jos kyseessä on istunto yhteistyöoppilaitosten kanssa: opettaja päättää etukäteen, miten menetellään, jos istunto epäonnistuu jonkin yhteistyöoppilaitoksen osalta esim. teknisistä syistä: onko istunnon tallenne käytettävissä ko. opintoryhmälle jonkin aikaa istunnon jälkeen, pitääkö opettaja istunnon uudelleen vai saavatko opiskelijat opiskeltua vastaavat asiat jollain muulla tavoin?

Äänten testausaikana:

  • Jos osallistujat tulevat istuntoon participant-oikeuksilla, esim. vieraina, muuta tarvittaessa heidän käyttöoikeuksiaan työkalukohtaisesti.
  • Jos osallistujilla on mikrofonit, kerrataan mikrofonin kytkeminen päälle ja pois (mikrofonin kuvake ympäristön yläreunassa). Jos osallistujalla on mikrofonin ohessa kaiuttimet, on mikrofonin kytkeminen pois päältä tärkeää silloin, kun itsellä ei ole puheenvuoroa, ettei ääni lähde kiertämään.
  • Osallistujat tekevät äänitestit. Jos ilmenee ongelmia äänten ja kameroiden kanssa, pyydä osallistujia käymään läpi ääni- ja mikrofoniasetukset ja johdot. Äänen pätkiessä neuvo sulkemaan istunto ja avaamaan se uudelleen.

Kun varsinainen opetus alkaa, käy läpi istunnon ohjelma ja osallistumisohjeet, kuten osallistujalistan symbolien käyttämisen käyttötavat.

Jaa puheenvuorot selkeästi: ”Maija Meikäläinen, ole hyvä”. Pyydä muita osallistujia toimimaan samoin eli luovuttamaan selkeästi puheenvuoro itseltä opettajalle tai puheenvuorojärjestyksessä seuraavalle.

Selitä etukäteen, jos vaihdat näkymää. Pidä puheessasi taukoa, kun vaihdat näkymiä, sillä puhe saattaa pätkiä.

Mikäli haluat istunnosta tallenteen,aloita tallennus. Kysy myös tallennuslupa opiskelijoilta, ellei siitä ole tiedotettu etukäteen. Tallennuksen aloitus kannattaa merkitä istunnon ohjelmaan omaksi kohdakseen.

Istunnon lopussa on hyvä kiittää osallistujia ja kysyä heiltä palautetta. Neuvo, että kokousalueelta pääsee pois sulkemalla ikkunan (oikean yläkulman ruksi).

Lopeta tallentaminen, jos se on aloitettu.

12. Tallenteen käsittely ja sijainti

Tallenne (sen verkko-osoite ) löytyy kokousympäristön hallintopuolelta kohdasta Recordings.

Opettaja tai suunnittelija muuttaa tallenteen julkiseksi ja linkittää sen oppimisympäristöön.

Opettaja ja suunnittelija sopivat, kuinka kauan tallenne säilytetään tai pidetään julkisena ja kumpi poistaa tallenteen sovittuna aikana. Jos tallennetta halutaan hyödyntää muille opintoryhmille tai pidempiaikaisesti, siitä on tehtävä käyttöoikeussopimus opettajan ja Avoimen yliopiston välillä (myös osallistuneilta opiskelijoilta on oltava lupa).

13. Palautteen keräys, palautepalaveri ja muistio

Opettaja kerää istunnosta palautetta joko sen päätteeksi (minkä toteutus suunnitellaan istunnon valmistelun yhteydessä) tai pian istunnon jälkeen esim. keskusteluna verkko-oppimisympäristössä.

Kun opettajan ensimmäinen opetusistunto/istunnot on pidetty, opettaja ja tukitiimi käyvät läpi kokemukset ja palautteet tuoreeltaan esim. lyhyenä verkkokokousistuntona. Palaverissa kirjoitetaan muistio, jotta mahdolliset muutokset ja hyvät kokemukset seuraavia opetuskertoja varten saadaan aikanaan huomioitua. Suunnittelija tallentaa muistion Notesin Oppiaineet -kohtaan ko. opintojakson kohdalle. Anna muistio-linkki tiedoksi myös verkko-opetuksen tuelle, joka kokoaa hyviä käytäntöjä ja ylläpitää ohjeistuksia.