Ylioppilastalon arkkitehtuuri
Ylioppilaskunnan edustamalla sivistyksellä oli perinteisesti vahva merkitys
kansallisuustunteeseen heränneessä Suomessa. Vaikka Ylioppilastalo ei varsinaisesti
ollut valtiollinen tai kunnallinen rakennustehtävä, se sai kaupunkikuvassa poikkeuksellisen
julkisen rakennuksen aseman. Talo sijoitettiin vapaaksi kolmiulotteiseksi rakennusmassaksi,
joka irtautui ympäröivästä korttelirakenteesta. Arkkitehtonisessa jäsentelyssään
rakennus oli Helsingin ensimmäisiä uusrenessanssirakennuksia. Renessanssin koristeaiheet
otettiin käyttöön kertaustyylien hengessä, viestimään rakennuksen sisällöstä
ja liittämään se historialliseen kaupunkikuvaan.
Rakennuksen arkkitehtuuri heijastaa Engelin käyttämän empire-arkkitehtuurin
muotoja. Kahden matalalla päätykolmiolla varustetun kulma-aiheen väliin jää joonialainen
pylväsrivistö, joka kannattaa palkistoa. Rakennuksen tektoninen jäsentely on ilmaistu
pohjakerroksen harkotuksella ja siihen liittyvällä doorilaisella palkistolla.
Portaittain keskusta kohti nousevaa massoittelua on puolestaan pidetty barokkimaisena.
Rikas barokkityyli koristeaiheineen oli ilmaisu vuosisadan lopun kaupunkikulttuurin
yltäkylläisyydestä.
|