Uuden ylioppilastalon arkkitehtuuri
Mannerheimintien puoleiseen julkisivuun sijoittuivat voimakkaat nurkka-aiheet,
jotka rajasivat välilleen pohjakerroksen kannatteleman pilasteririvistön. Katurakennuksesta
toteutui ensin vain pohjakerros, ja sen yläpuolinen osa rakennettiin alkuperäisten
suunnitelmien mukaisesti vuosina 1919-25. Ylioppilasaukion puoleinen julkisivu
huipentui pelkistettyyn klassiseen frontoniaiheeseen. Koristeetonta päätykolmiota
kannattivat kaarevaa erkkeriä myötäilleet luonnonkiviset pilasterit, joiden välin
täyttivät suuret lasipinnat. Pylväiden juurelle sijoitettiin Lindgrenin ideoima
ja taiteilija Johannes Haapasalon toteuttama vuolukivinen neljän eri luonteenpiirteen
veistosryhmä. Allegoriset vertauskuvat viittaavat modernisoituvaan ihmiskuvaan.
Kahden fasadiosan liittymäkohdassa on itsenäinen torniaihe. Se muodostaa joustavan
nivelen kulmaan, joka kortteliruudukon vaihtuvasta suuntauksesta johtuen on tylppä.
Klassista empirehahmoa muistuttava tornipääte toi uuden elementin kaupunkisiluettiin
kirkontornien, paloaseman ja Kansallismuseon tornien joukkoon. Vastapäisen Hufvudstadsbladetin
talon tornipäätteen kanssa se muodosti yhteisen porttiaiheen
(Kuva 7) Mannerheimintielle. Erityisen hienostuneeksi kaupunkitila muodostui
Erottajan suunnalta (Kuva 8) tarkasteltuna. Osakuntatalon fasadi oli rakenteellisesti
identtinen vuonna 1897 valmistuneen Argoksen talon kanssa. Siinä Esplanadin ja
Mannerheimintien välinen kulma on ratkaistu ranskalaisen renessanssityylin mukaisella
massiivisella nurkkatornilla ja päätykolmiolla. Näitä aiheita Lindgren toisti
omassa suunnitelmassaan, joka jatkoi historiallisen kaupunkiympäristön rakentumista
uusien geometrisoivien wieniläisvaikutteiden puvussa. Rakennustypologisten ratkaisujen
myötä rakennus liittyi harmoniseksi lenkiksi yksilöllisesti kasvaneeseen kaupunkikuvaan.
|