Error processing SSI file

Utopiat ja todellisuus

Makkaratalon rakentamiseen liittyi myös Asematunnelin rakentaminen. Liikennejärjestelyissä jalankulkuyhteys Kaivokadun yli katkesi. Kaupungin ruuhkaisimman katuosuuden yli siirtyminen ohjattiin maanalaiselle kauppakäytävälle. Helsingin vilkkaimman jalankulkuväylän sulkeminen ei luonnollisestikaan onnistunut, vaan ihmiset kävelivät kadun yli myös ilman suojateitä. Kävely-yhteys on palautettu.

Makkaratalon radikaali pyrkimys muuttaa rakennettu urbaani keskusta autokaupungin helposti saavutettavaksi ja kaupallisen tehokkaaksi ytimeksi heijasti aikakautensa pyrkimystä yksilöllisen henkilöautoliikenteen vaatimuksista lähtevään suunnitteluun. Revell tarjosi City-centerin tapaisia yhtenäisiä korttelisuunnitelmia sekä autokysymyksen että kaupunkien keskeneräisen, levottoman ja rikkinäisen yleisvaikutelman lääkkeeksi. Jotain tästä ihanteellisuudesta on varmasti menetetty.

Makkaratalo viestii aikakaudesta, jolloin usko utopistisen kehityksen tuomiin muutoksiin ja niiden oikeellisuuteen leimasi ilmapiiriä myös kaupunkirakentamisen alalla. "Makkara" suunniteltiin jatkumaan koko korttelin ympäri (Kuva 22), mutta onneksi tämä hanke jäi vain utopiaksi.

 

 

Linkkejä:
Kansainvälistä keskustelua Makkaratalon suojelukysymyksistä (Icomos Conference Helsinki 2001)

seuraava sivu

 

 

Etusivulle