Utopiat ja todellisuus
Makkaratalon rakentamiseen liittyi myös Asematunnelin rakentaminen. Liikennejärjestelyissä
jalankulkuyhteys Kaivokadun yli katkesi. Kaupungin ruuhkaisimman katuosuuden yli
siirtyminen ohjattiin maanalaiselle kauppakäytävälle. Helsingin vilkkaimman jalankulkuväylän
sulkeminen ei luonnollisestikaan onnistunut, vaan ihmiset kävelivät kadun yli
myös ilman suojateitä. Kävely-yhteys on palautettu.
Makkaratalon radikaali pyrkimys muuttaa rakennettu urbaani keskusta autokaupungin
helposti saavutettavaksi ja kaupallisen tehokkaaksi ytimeksi heijasti aikakautensa
pyrkimystä yksilöllisen henkilöautoliikenteen vaatimuksista lähtevään suunnitteluun.
Revell tarjosi City-centerin tapaisia yhtenäisiä korttelisuunnitelmia sekä autokysymyksen
että kaupunkien keskeneräisen, levottoman ja rikkinäisen yleisvaikutelman lääkkeeksi.
Jotain tästä ihanteellisuudesta on varmasti menetetty.
Makkaratalo viestii aikakaudesta, jolloin usko utopistisen kehityksen tuomiin
muutoksiin ja niiden oikeellisuuteen leimasi ilmapiiriä myös kaupunkirakentamisen
alalla. "Makkara" suunniteltiin jatkumaan koko
korttelin ympäri (Kuva 22), mutta onneksi tämä hanke jäi vain utopiaksi.
Linkkejä:
Kansainvälistä keskustelua Makkaratalon suojelukysymyksistä (Icomos Conference Helsinki 2001)
|