Uusi suurkaupunkimaisema
Uusien pankki- ja liikerakennusten myötä Aleksanterinkadun eräät
osat saivat tulevaisuuteen katsovan suurkaupunkimaiseman leiman. Paikka paikoin
voi aistia kuinka kadusta haluttiin muodostuvan ihmisiä kuhiseva, kiihkeä liikenneväylä.
Samanlaiset tekijät huokuvat esimerkiksi arkkitehti Oiva Kallion Töölön asemakaavakilpailuun
vuonna 1927 tekemästä ehdotuksesta, jonka illustraation laati nuori
arkkitehti Elsi Borg. Rakennukset ja elämä niiden välissä huokuivat rauhatonta
liikettä ja voimallista dynamiikkaa, mikä koettiin positiivisena, modernina
tulevaisuuden ilmiönä. Näkymän kotimaa oli Amerikka.
Todellisuudessa yhdysvaltalaisen ja helsinkiläisen liikekeskusta-arkkitehtuurin
välillä tuli olemaan eräs ratkaiseva ero. Chicagosta tai New Yorkista poiketen
Helsingin rakentamisessa noudatettiin historiallista rakennusjärjestystä, jollaista
ei uudella mantereella yleensä ollut. Amerikassa liikerakennukset eivät liittyneet
suljetun ja yhtenäisen kaupunkikuvan, vaan tehokkuuden ja vapaan taloudellisen
toiminnan rajoittamattomiin periaatteisiin. Suomessa, muun eurooppalaisen arkkitehtuurin
tavoin uusienkin kaupunkitoimintojen ja rakennustyyppien kehitystä ohjanneet tekijät
kiinnittyivät perinteisen kaupunkikulttuurin muotoihin. 1920-luvun lopun Helsingissä
"kaupunkikuvan harmoniaa" perusteltiin pyrkimyksellä monumentaaliseen ja
sopusointuiseen kaupunkikuvaan ja arkkitehtuurin yhtenäisyyteen.
|