Senaatintori: Yhteenveto
Senaatintorin kaupunkitilallisia esikuvia on löydetty Tukholmasta ja Berliinistä.
Eräitä aikansa edustavimpia pohjoiseurooppalaisia kaupunkitiloja olivat Tukholman
Kustaa Adolfin tori sekä Berliinin Gendarmermarktin aukio, joille yhteisiä piirteitä
löytyy Senaatintorilta. Historiallisena lähtökohtana kaikille näille aukioille
toimii Michelangelon laatima suunnitelma Rooman Campidoglio-aukiosta.
Tukholman ja Berliinin kaupunkitilat eivät noudata yhtä alkuperäistä kokonaissuunnitelmaa,
jonka mukaan tilat olisivat rakentuneet. Aukioiden nykymuodot ovat syntyneet vähitellen
historiansa myötä siten, että varhaisempaan tilaan on lisätty kunkin ajan arkkitehtuuri-ihanteita
seuraten uusia rakennuselementtejä ja muutettu olemassa olleita. Aukioiden tilallista
muodonantoa on sanellut historiallisen rakentumisen prosessi. Myöskään Helsingin
Senaatintorilla ei voida osoittaa yhtä yksittäistä kaupunkisuunnitelmaa, jonka
mukaan tori olisi toteutettu. Senaatintorinkin rakentuminen on tapahtunut toisiaan
seuraavina rakennusvaiheina. Lähtökohdan kehitykselle tarjosi Engelin akvarellissa
kuvaama vanha ruotsinvallan aikainen kauppatori. Kaupungin julkiset rakennukset
sijaitsevat siinä katujen rajaamalla avoimella tilalla, muodostaen ikään kuin
pikkukaupungin Akropoliksen!
Empiren myötä kaupungissa korostui säännönmukaisen kaupunkirakenteen tavoite,
jossa julkiset rakennukset liitettiin kiinteästi kaupungin asemakaavaan ja korttelirakenteeseen.
Ensimmäinen visuaalinen suunnitelma uuden Senaatintorin rakenteeksi voidaan tavoittaa
Engelin vuonna 1818 laatimassa päävartiosuunnitelmassa
(Kuva 3). Suunnitelma esittää asemapiirroksen ja perspektiivin keinoin torin pohjoissivun
jäsentelyä. Päävartio sitä reunustavine julkisine rakennuksineen on edelleen sijoitettu
torialueen keskelle itsenäiseksi rakennusryhmäksi. Toteutuksen pohjaksi valitussa
vaihtoehtoisessa suunnitelmassa päävartio kuitenkin siirrettiin kiinni sen takana
olleeseen kortteliin ja kalliomuuriin. Torikokonaisuudesta muodostui tällöin barokkimainen
avautuvien tilojen sarja, jota kukkulan laella sijainnut kirkko hallitsi.
Fredrik
Tengströmin litografia (Kuva 15) 1830-luvun lopulta esittää Engelin valmiiksi
rakentamaa Senaatintorin muotoa. Senaatti ja Yliopisto rajaavat aukiota, jonka
äärellä päävartio muodostaa vankan perustan ylleen kohoavalle kolmiulotteiselle
kirkolle. Rakennusten rajaama toritila ja siihen visuaalisesti liittyvä kirkko
on nyt erotettu toisistaan. Teema kytkeytyy saksalaisen uusklassismin päätyöhön,
arkkitehti Friedrich Gillyn suunnitelemaan Fredrik Suuren monumentin (1798). Senaatintorin
rakennusten väliset suhteet seuraavat kuitenkin tilallisesti aukion ruotsinvallanaikaisia
lähtökohtia. Raatihuoneentoria esittävässä akvarellissa kirkko kurottuu visuaalisesti
päävartion takaa. Tilaa rajaavat ja näkymää ohjaavat raatihuoneen, Senaatin ja
Yliopiston rakennukset yhdessä päävartion kanssa. Rakennuselementtien välinen
suhde on suurista mittakaavaa ja tyylimuotoja koskevista muutoksista huolimatta
säilynyt Raatihuoneentorin ja Senaatintorin välillä ennallaan. Aukion empire-muoto
palautuu sen alkuperäiseen lähtökohtaan, empire-ajan kaupunkirakenteeseen sovitettuna.
Empiren luoma uusi kaupunkirakenne on juurtunut paikkaansa.
|