Moderni kaupunki
Kaupunginosa kerrallaan syntyneet kaupunkilaajennukset koottiin yhteen arkkitehtien
Eliel Saarinen ja Bertel Jung laatimassa
Pro Helsingfors -suunnitelmassa (Kuva 9)
vuonna 1918. Työ tehtiin yksityisesti liikemies Julius Tallbergin aloitteesta,
kokonaisvaltaisen kaupunkisuunnittelun puolustuspuheenvuoroksi. Suunnitelmaan
vaikuttivat keskeisesti modernit lähtökohdat, väestöennusteet ja uusien liikennemuotojen
mahdollistamat muutokset kaupunkirakenteessa. Suunnitelmassa uuden sataman sijoittaminen
oli tärkeä kysymys, julkista liikennettä hoidettiin sekä raitiovaunuin että
maanalaisin. Pro Helsingfors -suunnitelma rakentui analyyttisesti, ja siihen
liittyi karttojen lisäksi loistelias illustraatio. Suunnitelmassa keskustanomaista
city-rakennetta laajennettiin Töölönlahtea täyttäen kohti pohjoista, uuden Kuningasavenuen
muodostaessa monumentaalisen keskusta-akselin vanhan aseman ja uuden Pasilaan
sijoitetun päärautatieaseman välille. Esitetty arkkitehtuuri oli klassisen selkeäpiirteistä.
Keskustalaajennuksen ohella suunnitelmassa ratkaistiin kysymys 1880-luvulta
alkaen syntyneiden ja puutteellisesti suunniteltujen, kaupunkialueen ulkopuolisten
esikaupunkialueiden liittämisestä kokonaisuuteen. Laajat alueet kaupungin ulkopuolella
olivat spekulatiivisten puutarha- ja huvilakaupunkiyhtiöiden omistuksessa. Alueiden
rakentaminen oli tapahtunut vapaasti ilman kaupungin tavoitteita ja sääntöjä,
ja asumisen oli edullista ilman kunnallisia yhteisövelvotteita. Tunnetuin ja
arkkitehtuuriltaan korkeatasoisin huvilakaupunkiyhtiöistä oli Kulosaari (1907)
Helsingin maalaiskunnassa. Saarinen hahmotteli kaupunkia ympäröivälle alueelle
raitiovaunu- ja rautatieverkon varassa toimivien satelliittikaupunkien ketjun
hajauttamaan tulevaa kaupunkikasvua. Nämä tytärkaupungit olivat vanhaa kaupunkia
väljempiä. Niihin suunniteltiin sisäkkäin rakenteeltaan suljettu urbaanin rakennustavan
ydin, toisiinsa kytkettyjen pientalojen vyöhyke ja uloin omakotitalojen alue.
Satelliittikaupungit rajautuivat toisistaan viheraluein.
Koska suunnitelma oli ulotettu Helsingin kunnallisten rajojen ulkopuolelle,
sen toteuttaminen olisi ollut vaikeaa. Suunnitelma jäi visionääriseksi arkkitehtuuripuheenvuoroksi,
jonka kylvämät modernin kaupunkisuunnittelun periaatteet toteutuivat vasta paljon
myöhemmin. Esikaupunkeihin liittyviä kysymyksiä ja erityisesti keskusta-alueen
järjestelyä Töölönlahden ympärillä on pohdittu moneen otteeseen 1920-luvulta nykypäivään
asti. Varsinaisella kaupunkialueella urbaani rakentaminen jatkui vaihtelevissa
muodoissa aina toiseen maailmansotaan asti. Kasvu oli eurooppalaisittain voimakasta.
Teollistuvan kaupungin kasvu alkoi 1870-luvun puolivälissä 24 000 asukkaasta,
vuosisadan vaihteen jälkeen rikottiin 100 000 asukkaan raja. Toiseen maailmansotaan
mennessä kaupungin asukasmäärä oli kasvanut jo 250 000 henkilöön. Kantakaupungin
väkiluku oli suurimmillaan 1950-luvulla noin 300 000 asukasta.
|