Millainen "nykyaikaisen" rakennuksen tuli olla?
Rakennus sai vuokralaisia, joille nykyaikaisuuden sanoma oli merkityksellinen.
Siellä toimi alusta alkaen kulttuuriaikakauslehti Euterpen toimitus, jonka avustajiin
kuuluivat arkkitehdit Sigurd Frosterus ja Gustaf Strengell. He siirsivät myös
oman toimistonsa rakennukseen vuonna 1904. Lundqvistin talosta käsin arkkitehdit
tarkastelivat ympäröivää kaupunkia. Frosterus arvioi aikansa kansallisromanttisen
arkkitehtuurin sisältöä kahdessa Euterpeen kirjoittamassaan artikkelissa ("Vår
arkitektur - Ett föredrag" ja "Framtidskonst") vuonna 1905. Frosterus kyseenalaisti
kansallisromanttisen arkkitehtuurin nykyaikaisuuden. Soveltaessaan suomalaisia
rakennusmuotoja nykyajan rakentamisessa arkkitehdit olivat päätyneet yksinkertaisiin,
koristelemattomiin rakennusmuotoihin ja luontoaiheisiin, jotka liittyivät kansainvälisen
"uuden arkkitehtuurin" linjaan. Frosterus ei kuitenkaan pitänyt tätä merkkinä
modernisuudesta, vaan pikemminkin onnellisesta sattumasta. Hänen mukaansa suomalaiskansalliset
arkkitehtuuriaiheet muistuttivat pelkistettyä jugendia vain, koska sovellettuja
arkeologisia lähtökohtia leimasivat köyhyys ja puute. Sileät, keskiaikaisperäiset
ristiholvit, ampuma-aukot ja linnatornit eivät Frosteruksen mukaan itsessään
tehneet rakennuksista aidosti moderneja.
Arkkitehtuurin tuli olla riippumatonta muoti- ja makuasioista. Uuden tyylin
tuli perustua nykyajan muuttuneeseen elämänmuotoon. Tästä näkökulmasta Lundqvistin
talo oli arkkitehtuuriltaan modernimpi kuin Pohjolan talo, edustihan se eriytyneen
kaupunkielämän tuottamaa uutta rakennustyyppiä. Pohjolan talon rakentajille jo
suomenkielisen taloudellisen toiminnan viriäminen merkitsi muutoksia elämänolosuhteissa.
Frosterukselle vuosisadan alun "kansallisromanttiikka" ei merkinnyt kansallista,
suomalaisen arkkitehtuurin tavoitetta, vaan pyrkimystä kohti modernia arkkitehtuuria.
Eri kieliryhmissä vältettiinkin kansallisen arkkitehtuurin käsitteen sovinistista
käyttöä. Nationalismiin suhtauduttiin kosmopoliittista näkökulmaa itsestään selvästi
täydentävästi.
Varhainen modernismi oli ennen kaikkea puhdasta tilojen ja rakenteiden ilmaisua.
Arkkitehtuuriin suhtauduttiin taiteena, johon kuului oikeus mielikuvitukseen
sekä pyrkimys ylevään ja aatteelliseen. Kulttuuriset kysymykset säilyivät Helsingin
modernissakin arkkitehtuuri-ilmapiirissä tärkeinä. Jo aikalaiset tulkitsivat
suomalaisen arkkitehtuurin "renessanssin" lähteeksi sen, että tuolloin arkkitehtuurin
kysymykset ulottuivat kauas ammattikunnan ulkopuolelle, heijastaen julkisia
arvoja yleisön aidon kiinnostuksen parissa. Arkkitehdit käyttivät tilaisuutensa
paitsi tehdä työtään, myös osallistua ajan yhteiskunnalliseen keskusteluun itsenäisesti,
vapaasti ja kriittisesti. Vuosisadan alun yleislakon jälkeen "suuren yleisön"
käsite kuitenkin muuttui. Kulttuurieliitti vaihtui "massoihin" puolueiden, joukkoliikkeiden
ja valtiollisen äänioikeuden muokkaamassa yhteiskunnassa. Samalla muuttui myös
arkkitehtuuri.
|