Liikekatu modernissa yhteiskunnassa - suunnittelun instrumentti vai sen lopputulos
Aleksanterinkadun tapaiset katuväylät olivat 1920-30 -luvulla, toiminnoiltaan
erikoistuneen modernin yhteiskunnan mukaisia. Suurkaupunkien keskustat konttorisoituivat
vähitellen kaupallisiksi liikekeskustoiksi, jolloin asuminen sijoittui uusien
liikennevälineiden mahdollistamana kaupunkien ulkopuolelle. Liikenne oli lähiöasukkaiden
siirtämisen lisäksi tärkeä tekijä myös liikerakentamiselle, sillä huomattiin että
kaupalliset toiminnot kaupungeissa sijoittuivat pikemminkin väylien varrelle kuin
tasaisen korttelirakenteen keskelle. Jo Saarisen ja Jungin Suur-Helsinki -suunnitelmassa
vuonna 1918 ennustettiin Esplanadin, Mannerheimintien ja Aleksanterinkadun (sekä
varauksella Bulevardin) muodostuvan tällaisiksi liikekeskustaväyliksi, kuten myös
tapahtui. Uudeksi "stripe":ksi Saarinen loi suunnitelmassaan Kuningasavenuen,
korkeasti rakennettavan suurkaupunkimaisen liikekadun Rautatieaseman ja tulevan
Pasilan pääaseman välille.
Aleksanterinkatu rinnastui amerikkalaiseen kaupunkiympäristöön siellä ensimmäiseksi
havaitun voimakkaan sisäisen eriytymiskehityksen johdosta. Samoin myös arkkitehtoniset
tyyli-ihanteet muuttuivat pilvenpiirtäjäarkkitehtuurin mukaisiksi. Ulkonaisista
tunnusmerkeistä huolimatta rakenteellisessa kaupunkiperinteessä pysyteltiin eurooppalaisessa
traditiossa; yhtenäisen ja harmonisen kaupunkikuvan hallinta pysyi julkisessa
kontrollissa, vuonna 1929 uusitun rakennusjärjestyksen puitteissa. Julkinen ohjaus
mahdollisti tästä eteenpäinkin avoimen kaupunkitilan ja sitä tuottavien rakennusmassojen
suhteen hallitun kehittämisen. Tämä suunnitteluväline onkin säilynyt 1800-luvun
porvarillisista kaupunki-ihanteista funktionalismin kautta nykyaikaan, kaupunkirakentamisen
ideologisena peruspilarina.
Helsingissä kaupunkikuvan säätely oli perinteistä johtuen erittäin vahvaa.
On toisaalta paradoksaalista, että vapaudesta kummunneiden arkkitehtuuri-ihanteiden
käyttöönotto merkitsi Helsingissä kattavamman kontrollin asettamista kaupunkirakenteelle.
Rakennuksen korkeus Aleksanterinkadulla ei määrittynyt enää sen sijaintipaikan
mukaan kuten aikaisemmin, vaan nyt absoluuttisesti. Kolmiulotteisesti yhdenmukaisesta
rakenteesta muodostui eräänlainen horisontaali pilvenpiirtäjä, jonka vapaa ulottuvuus
sijaitsi pitkittäin katutilassa. Äärimmäisin esimerkki säännellystä kaupunkirakenteesta
oli Eliel Saarisen unelmaksi jäänyt Kuningasavenue. Vähittäin rakentuneen urbaanin
kaupunkielämän muotojen luominen tyhjästä, yksinkertaisesti ulkonaisia muotoja
jäljitellen ei kuitenkaan onnistunut. Kaupungin sisällä tapahtuneet monimutkaiset
sosiaaliset ja tilalliset eriytymisprosessit eivät sinänsä olleet sovitettavissa
uudisrakentamisen esikuvaksi. Rakentaminen vaikuttaa osaltaan näihin prosesseihin,
ei luo niitä. Jokainen kaupunkitila ja urbaani tapahtuma on ainutkertainen, koska
se on riippuvuussuhteessa kaikkeen muuhun kaupunkiympäristöön, sekä ennen kaikkea
siksi, että tilat, niiden käyttö ja eriytyminen ovat pitkien historiallisten prosessien
määrittämiä. Aleksanterinkadun kehitystä kaupungin keskeiseksi liikekaduksi voidaan
seurata 1700-luvulta nykypäivään asti.
|