Kaupungin historia - rakentuva tilanne vai pysyvä tila?
Kuinka sitten Pohjoismaiden Yhdyspankin rakennuksen sopivuutta tai epäsopivuutta
ympäristössään tulisi sitten arvioida? Jos rakennuksen estetiikka tuntuu epämukavalta,
voi antaa arvoa suunnittelijoiden pyrkimykselle sovittaa rationaalinen arkkitehtuuri
historialliseen kontekstiin. Yhteyttä menneisyyteen ei ole haluttu katkaista,
eikä toisaalta hakea sitä pinnallisten imitaatioiden kautta. Nykyaika on liitetty
pelottomasti historiaan sen omilla ilmaisumahdollisuuksilla ja -keinoilla. Pankki
on esimerkki varhaisesta modernista rakennuksesta, jossa kaupunkiympäristö on
otettu keskeisesti huomioon. Pankki on myöhempinä vuosinaan laajentanut toimitilojaan
korttelin sisällä. Korttelin Fabianinkadun puoleisella sivulla sijaitsee Alvar
Aallon suunnittelema Yhdyspankin laajennus (1964). Huomiota ansaitsee se, kuinka
rakennus tässä sovittuu ympäristöönsä huomaavaisesti matalammalla, empire-rakennuksen
mittakaavaan asettuvalla osalla.
Vaatiessamme Senaatintorilta arkkitehtoniselta ilmeeltä yhdenmukaisuutta, vaadimme
samalla modernin estetiikan mukaisesti menneisyydeltäkin visuaalista puhtautta
ja yhdenmuotoisuutta. Kuinka näemme silloin menneisyyden, joka on luonteeltaan
monikerroksellista; muuttuvat teollisuusympäristöt, elävät kulttuuri- ja kaupunkimaisemat,
luonnonmaisemat, katutilat? Sulkevatko muotopuhtauden ihanteet näköpiiristämme
ilmiöitä, joiden sisältö ja merkitys piilee niiden kerroksellisessa muodossa?
Ja toisaalta, voisiko myös Senaatintori olla luonteeltaan tällainen tila?
Pohjoismaiden Yhdyspankin rakennuksen "tragedia" liittyy lopultakin siihen,
että sen rakennusaikana kaupungin keskustasta oli muodostumassa moderni, suurkaupunkimainen
city-keskus kaupallisine toimintoineen ja mittakaavoineen. Se että tämäkin vaihe
tulee esiin kuitenkin harkitussa suhteessa kaupungin historiallisiin kerrostumiin
voi olla arvokas havainto, ja antaa positiivisen lisän Senaatintorin välittämään
historiaan. Läsnäolollaan pankkirakennus nostaa esille kysymyksen siitä, miten
arkkitehtoninen yhtenäisyys olisi kaupunkitilassa määriteltävä; saman kysymyksen,
jonka äärellä Engel Senaatintorin rakennuksia ja tilaa suunnitellessaan oli.
|