Dekoraation sanoma
Kaupunkitilassa ilmeikkäästi havaittavan veistoskoristelun toteutti vuolukivestä
taiteilija Hilda Flodin (1877-1958). Rakennuksen pääsisäänkäyntiä vartioivat
neljä ilkikurista veistoshahmoa (Kuvat 15 ja 16). Irvistelevät, demoniset
hahmot liittyvät nekin romaanisen kirkkoarkkitehtuurin perinteeseen, jossa seinistä
esiin nousevat ihmiskasvot varoittivat kirkkokansaa kavalan maailman vaaroista
ja suojelivat rakennusta pahoilta hengiltä. Barokkiaiheisiin viitanneet ihmishahmoiset
veistoskoristeet olivat suosittuja myös helsinkiläisen uusrenessanssin parissa.
Atlantteja (Kuva 17 ja 18) ja karyatidejä käytettiin rakennusdekoraatiossa,
esimerkiksi vastapäisessä Centralin talossa. Flodinin veistoshahmojen voi tulkita
kommentoineen ironisesti tätä edellisen taiteilijapolven ihailemaa klassisen
etäistä juhlavuutta. Uuden tyylin hahmot olivat täynnä nuorekasta elämäntunnetta
ja huumoria.
Flodinin veistokset kertovat ajankohdan symbolistisen taidesuunnan aatesisällöstä.
Sisäänkäynnin vasemmanpuoleisen kasvoparin ilmeistä purkautuvat
avoimella ja pidäkkeettömällä tavalla ilon ja surun tunteen. Oikeanpuoleisissa
hahmoissa samat tunteet on koettu harkiten, sisäisenä huvittuneisuutena ja mietteliäänä
melankoliana. Ulkoisen ja sisäisen tunteen kuvaus kertoi maailman kaksoisluonteesta;
luonnon ja kulttuurin, estottomasti vapautuneen ja itsestään tietoisen tunteen
välisestä suhteesta. Kulttuuri on muokannut toisen hahmoparin hiuksista joonialaisen
kapiteelin voluutit.
Hahmot kannattelevat päällään pylväsparia, joka lähemmin tarkasteltuna onkin
pari suomalaisia mäntyjä. Rungot kohoavat suorina ja tukevina kannattaen kapiteelinaan
havulatvusta ja sinne piiloutuneita karhuja. Näiden päällä lepää kaksi kookkaampaa,
soihtua pitelevää karhua. Liekkiä kannatteleva karhu oli palovakuutusyhtiö Pohjolan
liiketunnus, joten
portaali (Kuva 19) toimi myös hienostuneena reklaamina. Karhujen takana
on vielä kaksi sirompaa mäntyä, jotka kannattelevat havuista sidottua köynnöstä.
Klassinen dekoraatio on korvattu suomalaiseen luontoon viittaavilla aiheilla.
Flodinin koristelu on tulkittu aiheeltaan kalevalaiseksi. Irvistelevät portinvartijat
saattoivat olla viittauksia synkeään ja salaperäiseen Pohjolaan, hahmot voisivat
olla esimerkiksi Louhi-akan kaksi poikaa, Rujo ja Rampa. On kuitenkin todennäköistä
etteivät Flodinin veistokset sisältäneet yrityskuvan lisäksi mitään erityisempää
kuvaohjelmaa. Nuorekas veistoskoristelu ei ollut allegorista vaan runollisesti
vapaan lyyristä. Arkkitehti Gustaf Strengell määrittelikin Pohjolan talon arkkitehtuurin
"som en dikt i sten".
Männynkävyt ja oravat (Kuva 20) riittivät yhdistämään koristelun suomalaisuusliikkeeseen.
Ja koska myös eurooppalainen jugendarkkitehtuuri käytti koristeissaan orgaanisia
luonnonaiheita, oli Pohjolan talon dekoraatio yhtä aikaa sekä kansallista että
modernia. Kansallisromanttisen arkkitehtuurin runollisia ryöpsähdyksiä ryhdyttiin
pian pitämään "liian" subjektiivisena ja tyyli sai moitteita epäajanmukaisesta
romantiikasta. Luonnonkiven käyttöön liittyi uudestaan klassisia piirteitä, ja
se pysyi pitkään monumentaalisen, kansallisväritteisen arkkitehtuurin rakennusaineena.
Linkit:
Hilda
Flodin, Vakuutusyhtiö Pohjola
|