Asumisesta kaupungissa alueella asumiseen
Kaupunkirakentamisessa koettiin murros toisen maailmansodan jälkeen. Kaupunkien
kortteli- ja tonttijäsentelyyn perustunut yhtenäinen rakennustapa hylättiin, "asuntokasarmit"
eivät kelvanneet kodeiksi. Kantakaupungin ulkopuolelle levittäytynyt rakentaminen
tarjosi mahdollisuuden asumisen väljentymiseen luonnon keskelle ja rakennusmuotojen
rikastumiseen omakotitaloilla, rivitaloilla, pienkerrostaloilla, lamelli-, piste-
ja tähtitaloilla. Kaupungin osaksi tuli ankara tuomio.
Urbaani ja seutuistuva kaupunki edustivat 1940-luvun lopulla kahta erilaista
kaupunkirakentamisen mallia, joista jälkimmäinen näytti ylivertaiselta. Uuden
rakentamisen esikuvat kotiutuivat Suomeen Yhdysvalloista, Englannista ja muista
pohjoismaista, joissa lähiöteoria oli kehittynyt vaihtelevista lähtökohdista ja
kysymyksistä.Minkälaisia sitten olivat paikallisista ympäristökokemuksista kummunneet
tekijät uutta Helsinkiä rakennettaessa?
Helsingin varhaisista puutarhakaupunkikokeiluista nostettiin positiivisena
ratkaisuna esiin Käpylän alue 1920 -luvulta, jonka vihreää ja väljää rakennustapaa
pidettiin terveellisenä. Kaikki reformikaupungit eivät kuitenkaan saaneet kiitosta;
mm. 1900-luvun alussa syntyneen Eiran huvilakaupunginosan katsottiin pienkerrostaloineen
edelleen edustavan vuokrakasarmimaista rakennustapaa. Myös eräät ei-kaupunkimaiset,
luontoon rakentuneet asuintiivistymät, kuten ruukinmiljööt ja -kadut, saivat osakseen
ihailua. Meurmannin ajatusten mukaan uusien asuinlähiöiden rakennuksilla pitikin
edelleen olla suhde toisiinsa ja maisemaan. Varhaisissa lähiöissä rakennukset
yhdessä luonnon kanssa ylläpitivät yhtenäisten kaupunkitilojen vaikutelmaa. Tilan
estetisoinnin rinnalla Meurmannin lähiöteoria ei kuitenkaan käsitellyt paikkojen
yhteisöllisiä, sosiaalisia muotoja tai merkitystä.
"Maaseutumaisen" miljööihanteen lisäksi tapa soveltaa arkkitehtonisia vaikutteita
muodostui samankaltaiseksi suomalaiseen kansanrakentamiseen vuosisatoja liittyneissä
kulttuurilainoissa. Ulkopuolisia kulttuuripiirteitä on läpi aikojen sovellettu
kohtuudella ja ne on liitetty erilaisiin tarpeisiin. Vaikutteet ovat sulautuneet
hitaasti, laskeutuen hierarkkisesti rakennustehtävissä ylhäältä alaspäin, eikä
muodollisia lainoja aina ollut tarpeen soveltaa ajanmukaisesti. Materiaalierot
eivät olleet ylitsekäymättömiä, vaan alkuperäisiä aineksia imitoitiin aina käsillä
olevilla materiaaleilla. Ulkopuoliset lainat liittyivät elävään rakennusperinteeseen,
jossa käsityömäinen rakennustaito sekä materiaalien, suhteiden ja massojen taju
olivat hallitsevassa asemassa. Nämä piirteet leimaavat myös varhaista
"maalaistuvaa" lähiörakentamista (Kuva 35 ja 36).
1940-luvulta lähtien seutuistuneessa kaupunkialueessa erottuvat monenlaiset
vaikutteet. Piirteitä funktionaalisesta vyöhykekaupungista, englantilaisesta lähiöteoriasta,
pohjoismaisista rakennusmuodoista ja puutarhasuunnittelusta, amerikkalaisesta
pientalorakentamisesta ja jopa 1930-luvun saksalaisista asutusaatteista otettiin
kohtuudella käyttöön, tarpeiden ja mahdollisuuksien mukaan. Ristiriidaton ja väljä
kaupungin ulkopuolinen lähiörakentaminen tuntui "luonnolliselta", tarpeista syntyneeltä,
ja arkkitehtuurikenttää tuli leimaamaan homogeenisuus. Suomalainen lähiö poikkeaa
omaleimaiseksi ajankohdan muusta eurooppalaisesta modernismista. Kuva kehitystä
johtaneista "ulkopuolisista" esteettisistä ihanteista alkaa jo selkiytyä, olemassa
olevan sosiaalisen todellisuuden kuvan vasta alkaessa piirtyä esiin.
Linkkejä:
Helsingin lähiöprojekti ja Urban-yhteisöaloiteohjelma
|