Markkinat ja uudet professiot demokratiaa ja hyvinvointivaltiota muokkaamassa

kuva: Kari Paakkunainenkuva: Kari Paakkunainen

Kreetalaisen kirkonkellon aika ei enää yksin hallitse (kuva vas.) Teletekniikka nousee korkeammalle. Big Ben ja Lontoon parlamenttitalo eivät enää yksin hallitse aikaa ja tilaa - business nousee esiin myös fyysisesti (kuva oik.).

Myös markkinat, kaupalliset palvelut ja erilaiset ammattilaiset (professiot ja niiden taidot, tiedot ja tekniikat) vastaavat monista sosiaalistamis- ja harrastusmahdollisuuksista (internet, turismi ja videot) sekä elämän suunnittelun ja 'hallinnan' resursseista. Fairclough (1992) esittääkin että liberalistinen käänne maailmassa on merkinnyt kollektiivien varassa organisoitujen demokraattisten ja tasa-arvoisten uudistusten sarjan loppua ja hyvinvointivaltion kriisiä.

(a) Puhe demokratian ja hyvinvoinnin laajentamisesta on jäänyt taustalle, hyvinvointirakenteita on purettu (Englanti) tai sen järjestelmien kattavuuksia on supistettu (Suomi) (b) sen sijaan yhteiskuntapoliittinen keskustelu ja sosiaalisten palveluidenkin tuottaminen muistuttaa entistä enemmän "hyödykkeiden ja markkinoiden" kieltä. Yritysideologia (taloudellinen laskennallisuus ja yhteismitallisuus) on levinnyt julkisen sektorin sisään (tulosvastuu, kilpailu, yksityistäminen, "kilpailuvaltio"). Myös järjestöt (urheilujärjestöt firmoina, ammattiliitot palveluiden tuottajina tai jopa puolueet "gallup-automaatteina") muistuttavat usein firmoja. Salminen (1993, 137-159) kuvaa tarkasti, mitä uudet markkinahenkiset arvot, arviot ja arvioijat ovat merkinneet Suomessa "palveluorganisaatioina ja tuloksellisuutena".

Hyvinvointipalvelujen kehittämistä eivät enää entiseen tapaan määrittele poliittinen keskustelu, kritiikki ja populistinen kamppailu tai työpaikkademokratia, vaan tehokkuuden ja asiakkaan palvelun periaatteet. (c) Uudenlaiset ammattikompetenssit ja konsultit ovat tulleet mukaan myös politiikkaan, hallintoon ja järjestöelämään. Gallupin tekijät, evaluaattorit (selvitystutkimuksen tekijät), mediatoimittajat, high tech -konsultit (emailista dialogisiin ja interaktiivisiin tekniikoihin), barometrien laatijat, selvitykset, saneeraussuunnitelmat, sosiaalipedagogit, seikkailukoulutuksen järjestäjät, verkostojen rakentajat ja managerit muodostavat uusien (ja usein markkinaperustaisten) professioiden perustan. Ne korvaavat heikentynyttä vaalidemokratiaa ja kollektiivista sektoria.

Esimerkki suunnanmuutoksesta
seuraavalle sivulle

Sisällysluetteloon

© VTL Kari Paakkunainen