Koomisten hahmojen antropologiaa

Etnografia-seminaari I (5 op) tarjoaa näkökulmia kulttuuriin ja yhteiskuntaan tarkastelemalla koomisia hahmoja, veijarimaisia trickstereitä ja klovneja sekä niiden yhteyksiä erilaisiin etnografisiin kontekstehin.

Etnografia-seminaarissa mm. trickster-hahmoja. Kuva: http://commons.wikimedia.org/wiki/

Erilaiset trickster- ja klovnihahmot ovat tärkeitä erityisesti Pohjois-Amerikan alkuperäiskansojen mytologiassa ja rituaaleissa. Hahmot ovat yhtäaikaa osa muutosta ja perinteiden jatkuvuutta — tricksterit elävät myös esimerkiksi nykykirjallisuudessa.

Kurssin kuuluu sekä luentoja että seminaarityöskentelyä. Kurssilla luetaan aihetta käsitteleviä tekstejä ja keskustellaan niistä, lisäksi tehdään suullisia ja kirjallisia harjoituksia sekä kirjoitetaan essee.

Seminaari alkaa maanantaina 1.2.2016.

Lisätietoja ja ilmoittautuminen opinto-ohjelmissa:

Sosiaali- ja kulttuuriantropologian esittely
Kysy sosiaali-ja kulttuuriantropologiasta
Kysy Pohjois-Amerikan tutkimuksesta

Opiskele Avoimessa keväällä 2016!
Avoimen yliopiston uusi opintotarjontapalvelu
Lisää tietoa ilmoittautumisesta ja maksuista