Adobe Connect (AC)

Etusivu

Mikä AC on?

Tekniset ohjeet

AC:n opetuskäyttö

AC:n muu käyttö

Presenter

Ohjeet tuutorille

Tuutori toimii opetustilanteessa ryhmän puheenjohtajana. Tuutori jakaa puheenvuorot ja toimii muutenkin opettajan ja opintoryhmän linkkinä.

Tuutorin tehtäviä ennen verkkoluennon alkamista

Äänen kuuluvuuden voit varmistaa etukäteen ennen kokousalueelle menoa kuuntelemalla tästä ääninäytteen. Jos ääni ei kuulu, seuraa ohjetta, jossa neuvotaan, kuinka tarkistat koneesi ääniasetukset.

On tärkeää, että olet kirjautumassa varsinaiseen opetusistuntoon jo äänten testausaikana (noin puoli tuntia ennen), sillä teet tietyt toimenpiteet kokousalueella ohjeiden mukaan ennen opetustilanteen alkua. Ole ajoissa myös siksi, että opettaja antaa heti opetuksen alussa käytännön ohjeita, jotka helpottavat istunnon kulkua. Istunnon aikana voit olla yhteydessä opettajaan ja osallistujaryhmään joka tapauksessa ainakin chatin kautta sekä keskustellen opettajan ohjaamalla tavalla.

Kirjaudu verkkokokousympäristöön

a) joko verkko-oppimisympäristössä olevan linkin kautta osoitteeseen tai
b) suoran osoitteen kautta

vieraana (as a guest) antamalla nimeksi "oppilaitoksesi nimi, oma etunimi ja oma sukunimi", kun edustat oppilaitoksen opintoryhmää. Nimen antaminen tällä tavoin on tärkeää siksi, että opettaja voi puhutella osallistujia oikeilla nimillä. Saatat joutua hetken odottamaan kirjautumisessa, sillä useimmiten opettaja hyväksyy sisälle tulijat (joskus ympäristöön on vapaa pääsy - silloin odotusaikaa ei ole). Jos menet verkkokokousympäristöön käyttämältäsi koneelta ihan ensimmäistä kertaa, ohjelmisto kysyy pari englanninkielistä kysymystä pikku ikkunoissa. Valitse niihin myöntävä vastaus eli Accept tai Yes, sillä näin annat luvan sille, että verkkokokousympäristö skaalautuu miellyttävämmin tietokoneesi ikkunaan.

Kun olet sisällä kokousympäristössä, opettaja antaa sinulle oikeuden käyttää mikrofonia ja kameraa. Kun tämä on tehty, noudata kokousalueella näkyviä mikrofoniin liittyviä ohjeita. Jos mikrofonin toimivuudessa on ongelmia, voit tarkistaa tilanteen mikrofoniasetusten ohjeen avulla. Viestitä chat-alueella opettajalle, miten yhteytesi toimivat.

Tuutorin tehtäviä opetuksen aikana

Verkkoluentoihin kuuluu usein erilaisia opettajan ohjeistamia ryhmässä tehtäviä aktivointitehtäviä. Näissä tilanteissa toimi opettajan antamien ohjeiden mukaisesti. Vastaukset kirjoitetaan yleensä joko chat-alueelle tai erilliselle muistilapulle. Opettaja voi pyytää vastaukset tehtäviin myös suullisesti.

Huolehdi istunnon aikana, että laitat mikrofonin päälle ”lukko” -kuvakkeesta silloin kun ryhmälle annetaan puheenvuoro ja sitten taas pois päältä samasta lukko-kuvakkeesta, kun oma puhe loppuu.

Ryhmätehtävissä aika kuluu yleensä nopeasti, joten ryhmän työskentely on hyvä saada nopeasti käyntiin. Myös vastauksen kirjoittaminen vie oman aikansa. Pyydä opiskelijoita kirjaamaan ylös mahdollisia kysymyksiä jo opettajan luennoinnin aikana. Näin kysymykset ovat valmiina siinä vaiheessa, kun ohjelmassa on kysymysten vuoro.

Tuutorin muistilista

  1. Ole paikalla vähintään puolta tuntia ennen opetuksen alkua.
  2. Kirjaudu verkkokokousympäristöön verkko-oppimisympäristön tai suoran osoitteen kautta.
  3. Kirjautumisessa valitse kohta ”Enter as a guest” ja anna nimeksi sekä oppilaitoksen nimi että oma nimesi.
  4. Laita mikrofoni päälle  sen kuvakkeesta (Connect My Audio) ja testaa ääniyhteydet annettujen verkkokokousympäristössä olevien ohjeiden mukaisesti.
  5. Käynnistä kamera Start My Webcam ja Start Sharing -toiminnoilla
  6. Laita viestejä chat-alueelle, jos sinulla on teknisiä ongelmia.
  7. Laita mikfoni kuvakkeesta päälle, kun sinulla on puheenvuoro. Sulje mikrofoni kuvakkeesta oman puheenvuorosi jälkeen.
  8. Voit käyttää viestittelyyn myös verkkokokousympäristöstä löytyviä huomiomerkkejä (Set Status –toimintoja). Ne sijaitsevat kokousympäristön ylälaidassa. Osallistujan valikot (Helsingin yliopiston Adobe Connect -Tukisivusto)
  9.  Luennon päättyttyä kirjaudu ulos Meeting-valikon Exit AC –toiminolla.