Tilastotiedettä kaikille!

Syyskuussa alkaa Suomen ensimmäinen tilastotieteen MOOC.

Tekevätkö suomalaiset vähemmän töitä kuin muut? Kuinka suuren koulun uusi asuinalue tarvitsee? Mihin bonuskortillani kerätyt tiedot päätyvät, ja mitä niillä tehdään? Mitä tarkoittaa Big Data?

Helsingin yliopistossa käynnistyy syyskuussa Suomen ensimmäinen tilastotieteen MOOC-kurssi Johdatus yhteiskuntatilastotieteeseen. MOOC (Massive Open Online Course, massiivinen avoin verkkokurssi) on kaikille avoin ja maksuton.

Kurssin keskeinen teema on tilastollinen lukutaito: Miten tilastot syntyvät, miten niitä tulkitaan, mitä ne kertovat yhteiskunnastamme ja miten niitä käytetään vaikuttamisen ja päätöksenteon välineinä? Samalla tutustutaan tilastotieteen peruskäsitteisiin ja -menetelmiin yhteiskuntatieteellisellä ja käytännönläheisellä otteella.

Kurssin opettaja Kimmo Vehkalahti tunnetaan innostuneena opetuksen kehittäjänä. Hän on Helsingin yliopiston Opettajien akatemian jäsen. City-lehti palkitsi hänet vuonna 2010 kaupungin paras opettaja -tittelillä.

Kurssi alkaa 3.9.2015, mutta mukaan ehtii myöhemminkin. Kurssille voi osallistua haluamallaan tavalla: aineistoja itsenäisesti opiskellen, harjoitustehtäviä tehden, osallistumalla pajoihin tai suorittamalla tentin. Helsingin yliopiston ulkopuolinen opiskelija voi saada kurssista opintosuoritusmerkinnän suorittamalla sen Avoimen yliopiston kautta ja maksamalla tällöin opintomaksun. Kurssia ja sen aineistoja voi hyödyntää myös muissa oppilaitoksissa. Kurssin toteuttavat Helsingin yliopiston Valtiotieteellinen tiedekunta, Avoin yliopisto, Opettajien akatemia ja Opetusteknologiakeskus sekä VuoLearning.

Tilastotiede on kaikkialla. Tervetuloa tutustumaan!

Lisätietoa
Tilaa sähköinen MOOC-uutiskirje