Avoimen yliopiston opiskelijapalautekyselyn tulokset

Keväällä 2013 toteutetun opiskelijapalautekyselyn tarkoituksena oli selvittää opiskelijoiden kokemuksia ja mielipiteitä Avoimen yliopiston opetuksesta, verkko-oppimisympäristöistä ja asiakaspalvelusta lukuvuonna 2012–2013.

Opiskelijapalautekysely lähetettiin 5000:lle Avoimen yliopiston opiskelijalle. Kyselyyn vastasi 907 Avoimen yliopiston opiskelijaa eli 18 prosenttia. Kyselyn vastausprosentti jäi siis melko alhaiseksi. Kaikkiin Avoimen yliopiston opiskelijoihin verrattuna tähän kyselyyn vastasivat hieman useammin naiset, yli 29-vuotiaat henkilöt, korkeasti koulutetut henkilöt sekä kasvatustieteellistä alaa opiskelevat henkilöt.

Opiskelijoiden kokemuksia Avoimen yliopiston opetus- ja oppimisympäristöistä tarkasteltiin 1–5-portaisella asteikolla, jossa 1 tarkoitti täysin eri mieltä ja 5 tarkoitti täysin samaa mieltä. Opetus- ja oppimisympäristöt muodostettiin kuudesta eri ulottuvuudesta. Nämä ulottuvuudet olivat Opintojen kiinnostavuus, Vertaistuki, Opettajan tuki oppimiselle, Asiantuntijuuden edistäminen, Linjakkuus sekä Oppimista edistävä palaute. Tuloksien mukaan Avoin yliopisto ja opistot eivät eronneet opetuksen laadussa toisistaan.

Koko aineiston tarkastelussa parhaimman keskiarvon sai Opintojen kiinnostavuus (4.3) ja alhaisimman keskiarvon sai Oppimista edistävä palaute (3.4). Myös opiskelijoiden kommentit opetus- ja oppimisympäristöihin liittyen koskivat enimmäkseen palautetta tai oikeastaan sen riittämättömyyttä. Opetuksen kehittämisessä tulisikin miettiä, miten palautetta voisi antaa opiskelijoille enemmän.

Verkko-opetusta pidettiin joustavana opiskelumuotona, joka mahdollisti opiskelun sekä eri paikkakunnilla että työn ohella. Verkko-opetuksen haasteena pidettiin kasvottomuutta ja opiskelijat kaipasivat enemmän vuorovaikutusta verkko-oppimisympäristöissä. Itse verkko-oppimisympäristöjä pidettiin melko selkeinä ja helppokäyttöisinä. Kritiikkiä verkko-oppimisympäristöt saivat Moodlen vanhahtavasta ulkonäöstä.

Avoimen yliopiston opintopalvelut koettiin toimiviksi ja opiskelijat mainitsivat, että palvelu on melko nopeaa ja ystävällistä. Erityisesti ilmoittautuminen koettiin sujuvaksi ja se saikin keskiarvoksi 4.4. Sen sijaan opiskelijat kokivat Avoimen yliopiston tunnuksien hankkimisen ja salasanojen määrän ongelmallisena.

Palautekyselyn kautta saadut tiedot ovat tärkeitä Avoimen yliopiston toiminnan kehittämiselle. Kyselyn tuloksia käsitellään tarkemmin syksyn aikana.

Saara Repo
pedagoginen yliopistonlehtori